Doorgaan naar inhoud
emotioneel eten

Emotioneel eten: wat doe je ertegen?

Emotioneel eten gebeurt bij meer mensen dan je denkt, ongetwijfeld ook bij jezelf. Je gaat er heel ongezond door eten en dat is jammer. Wij lijsten enkele tips op hoe je je ertegen kunt verzetten. Het is eigenlijk gemakkelijker dan je zou denken...

Waarom beïnvloeden emoties jouw eetgedrag?

traag afvalelnAls je je slecht voelt kan comfort food helpen. Dat leidt je af van de negatieve gedachten en 'dempt' je gevoelens. Je vindt er troost in. Niet alleen negatieve emoties, ook positieve emoties hebben een invloed op je eetgedrag. Zo associëren we bijvoorbeeld huwelijken en feestjes met veel en vaak ongezond eten. Die afleiding werkt misschien wel, maar op héél korte termijn. Jouw problemen zijn niet opgelost en de volgende dag ervaar je ze opnieuw. Je voelt je misschien schuldig over je eetbui van gisteren, waardoor je je vandaag extra slecht voelt & weer gaat eten. Een lastige vicieuze cirkel... Wij geven jou hier enkele tips om ermee om te gaan en er iets tegen te doen.

1. Wees bewust van wat je eet metabolisme verbetert je metabolisme

We eten niet alleen als we honger hebben, maar ook om onszelf te belonen. Het gebeurt vaker dan je denkt. Er is iets goed gegaan, je hebt bijvoorbeeld 10.000 stappen gezet vandaag, je baas was tevreden of je hebt gewoon een goede daad gedaan. Als beloning ga je sneller naar suikerrijke dranken grijpen of veel eten. We doen dat vaak onbewust. Als je bewust wordt van wat je in je lichaam stopt, zal je snel overschakelen op gezondere voeding.

Denk bijvoorbeeld aan onze SkinnyLove kuren en hongerstillende SkinnyLove bars dat doen. Die bars helpen je met cravings tegen te gaan en je zal je er sneller verzadigd door voelen. Als je jezelf hiermee beloont, doe je in principe niets verkeerd.

2. Bepaal je echte behoefte

traag afvallen Welke behoefte temper jij met emotioneel eten? Voel je je eenzaam? Bel iemand op. Ben je verdrietig? Kijk een leuke film. Heb je ruzie met iemand? Praat het uit. Met andere woorden: los je problemen effectief op in plaats van jezelf goed proberen te laten voelen met eten. Als dat moeilijk is voor jou op dit moment, vervang je gewoon ongezond comfort food door een gezonde variant. Denk aan pains des fleurs met heerlijke Skinny Spreads, perfecte snacks voor ieder moment van de dag!

Lees ook: Eten zonder bijkomen tijdens corona: slanke comfort food om van te smullen

Vorig artikel Positieve mindset krijgen tijdens quarantaine? Zo doe je dat!
Volgend artikel Positieve mindset krijgen tijdens quarantaine? Zo doe je dat!