Doorgaan naar inhoud
goede ochtendrituelen

5 goede ochtendrituelen voor mensen met weinig tijd

Heb jij ’s ochtends altijd het gevoel dat je tijd tekort komt? Rush jij van hier naar daar om toch maar op tijd op je werk te geraken? Dan zijn deze 5 goede ochtendrituelen iets voor jou.

Dankzij deze gewoontes start jij je dag op een rustige manier, waardoor je met een goed humeur naar het werk vertrekt. Een tas koffie in de ene hand, een appel in de andere en ondertussen proberen alle spullen samen te rapen voor je naar je werk vertrekt. Klinkt dit zoals jouw ochtendritueel? Dringend tijd om hier en daar wat aanpassingen te maken dan. Je start je dag veel geruster en met een beter gevoel wanneer je ’s ochtends even tijd voor jezelf neemt. Het is die enkele minuten minder slaap écht waard, beloofd.

Lees ook: Deze 6 dingen gebeuren als je dit spotgoedkope element toevoegt aan je ochtendritueel

1. Vliegtuigmodus

goede ochtendrituelen
Begin jij doorgaans na het wakker worden onmiddellijk je mail en sociale media te checken met je ene oog terwijl het andere nog half dichtplakt van de slaap? Slecht idee! Laat je gsm nog even uitstaan zodat je op een rustige manier je ochtend kan starten. Dat ene berichtje kan echt nog wel even wachten tot een uur later. Je verspilt veel minder tijd als je gewoon je dag rustig opstart ver weg van alle schermen. Zo vertrek je met een gerust gemoed naar het werk.

2. Ontbijt

Weet je wat veel leuker is dan vlug een appel opeten of een croissant kopen in het station? Rustig de tijd hebben om te ontbijten. Ochtenden zijn altijd hectisch, of je nu tijd hebt of niet. Denk daarom de avond ervoor al eens na over wat je als ontbijt wil. Wanneer je opstaat weet je dan dat dat heerlijke fruit, dat kopje koffie of die kuur van SkinnyLove op jou wachten. Je gaat niet alleen liever uit je bed komen, maar ook nog eens extra genieten van dat lekkere ontbijt. Snoozen zal al heel wat minder verleidelijk zijn...

Lees ook: Ontbijten in je auto: dit zijn de gevolgen

3. Me-time

Voor wie voornamelijk drukke ochtenden heeft, klinkt me-time zo vroeg op de dag misschien een beetje vreemd. Probeer het toch maar eens. Een ochtendritueel hoeft geen uur te duren. Een simpel kwartiertje voor jezelf nemen terwijl je rustig door een tijdschrift bladert of wat muziek beluistert, doet al veel. Neem die tijd om alles rustig in je op te nemen, zodat je niet met een gehaast gevoel moet vertrekken.

4. Lees of luister

Verveel je je vaak op die lange treinrit? Vervang eindeloos scrollen op je smartphone dan eens door het aandachtig luisteren naar een podcast of het lezen van een boek of magazine. Je vindt er altijd wel een verhaal dat je echt interesseert, of het nu in luister- of leesvorm is. Zo maak je jouw hoofd helemaal leeg voor je de hectische werkdag begint.

 

5. Mediteer

Nee, mediteren is echt niet alleen voor zweverige mensen. Zelfs 5 minuten mediteren op de ochtend kan al veel doen voor je innerlijke rustgevoel. Je kan de dag beginnen met een korte meditatie onder de douche of zelfs wanneer je jouw tanden aan het poetsen bent. Let op je ademhaling en focus je op het bewustzijn van wie en waar je bent. Zo ben je gefocust, wat ook je focus op het werk later die dag ten goede komt.

Lees ook: 6 ochtendrituelen voor een gezond en slank lichaam

Drukke ochtenden en dat eeuwige gevoel van de ochtenrush zijn misschien jouw standaard, maar dankzij deze vijf goede ochtendrituelen neem jij hier voorgoed afscheid van.

Vorig artikel Hoe opruimen zorgt voor rust in je hoofd (en hoe je eraan begint)
Volgend artikel Selder gezond? 4 doorslaggevende redenen waarom het goed is voor je lichaam