Doorgaan naar inhoud
beter slapen

6 factoren die de kwaliteit van je slaap verknallen

Als dieper, langer (kortom: beter) slapen niet lukt, saboteer je misschien onbewust zelf je slaap. Gelukkig bestaan er simpele en snelle kneepjes om de kwaliteit van je nachtrust te verhogen. Om te beginnen kan je proberen om de volgende 6 fouten niet te maken:

1.Niet luisteren naar je lijf

Hoe vaak gebeurt het niet dat we Klaas Vaak negeren? Probeer te luisteren naar de (over)duidelijke signalen van je lichaam. Zwarte vlekjes zien, vaak geeuwen en zware of zelfs prikkende oogleden? Allemaal tekenen dat het tijd is om onder de wol te kruipen.

2. Gebrek aan zuurstof

Is je kamer iets te fris, of juist net iets te koud. Probeer een temperatuur van 18º C te bewaren op de slaapkamer. Zet, als het mogelijk is, het raam op een kiertje voor wat broodnodige zuurstof.

3. Alcohol

beter slapen
We willen geen spelbreker zijn, maar het traditionele slaapmutsje laat je beter achterwege als je nachtrust je lief is. Alcohol kan namelijk onze slaap fragmenteren, waardoor we ´s nachts steeds wakker worden (en blijven). Ook al merken we dat niet altijd, het maakt dat we ons de volgende dag extra brak voelen. Van een alcoholvrij slaapdrankje als SleepDust val je even snel in slaap, maar ook lekker lang; tot het ochtendgloren.

4. Zootje ongeregeld

Ga zo vaak mogelijk rond hetzelfde uur naar bed, zelfs in het weekend. Na een tijd verandert je biologische klok, en bereidt je lichaam zich elke avond rond dezelfde tijd voor op de nacht. Dat is veel gezonder dan dat je je lijf door grote pieken en dalen van rust laat gaan.

5. Zonder de lichten te dimmen

Slechte inslapers horen eigenlijk al 2 uur voor bedtijd de lichten te dimmen. Maar nog belangrijker is om blauw licht te bannen als het slaapuur dichterbij komt. Elektronisch licht is namelijk een enorme slaapremmer. Waar de hoeveelheid van het slaaphormoon melatonine in ons bloed ’s avonds normaal gesproken stijgt, neemt deze met 23 tot 50 procent af als we nog op een tablet of smartphone kijken.

6. Zonder ritueel

Het klinkt misschien gek, maar heel wat mensen blijven tot laat bezig met hun dagtaak en kruipen dan zonder enige vorm van overgang onder de wol. Het is veel beter om jezelf een ontspannend ritueel te gunnen. Zet zachte (radio)muziek op, verzorg jezelf met hand-en nachtcrème, lees nog 2 bladzijden uit een ontspannend boek...Deze goede gewoonte traint je hersenen om een reeks geruststellende handelingen te koppelen aan slaap. P.S.: Minou die spint in je bed, of Max de hond die snurkt aan het voeteinde...allemaal schattig en Instagram-waardig, maar niet zo geschikt om de kwaliteit van je slaap te verbeteren. Dieren hebben recht op hun eigen nestje!
Vorig artikel Zo lijkt je haar 3 x dikker: 6 tips voor meer volume die ook je kapper toepast
Volgend artikel Zo lijkt je haar 3 x dikker: 6 tips voor meer volume die ook je kapper toepast