Doorgaan naar inhoud
zelfliefde

Dankzij deze 6 eenvoudige tips ga jij voor meer zelfliefde

We worden de laatste tijd zowat om de oren geslagen met de term ‘zelfliefde’. Toch is het ook echt belangrijk om jezelf graag te zien en jezelf gelukkig te maken. Dankzij deze tips ben jij alvast een stapje dichterbij!

Kan jij oprecht zeggen dat je al je imperfecties accepteert? Hou je van jezelf? Dat lijken diepe vragen, maar het ja-woord is hier nog belangrijker dan datgene dat je uitwisselt aan het altaar. Je moet een heel leven lang op pad met jezelf, dus je kan beter moeite steken in die relatie. Die is belangrijker dan elke andere relatie die je zal aangaan. Hoe kunnen we aan de slag gaan om meer van onszelf te houden?

1. Me-time

zelfliefde Nog zo’n term die misschien wat te vaak passeert, maar die wel heel effectief is. Regelmatig denken we dat we geen tijd hebben voor onszelf. Of we geven er simpelweg geen prioriteit aan. Wanneer iemand je meevraagt om iets te eten of te drinken, gaan we liever mee dan dat we thuis blijven. Als je van tevoren echt me-time inplant ga je dit beschouwen als een punt in je agenda waar je niet omheen kan. Ontspan in een bad, doe een maskertje op, kijk die ene serie die je al lang wil uitkijken: doe gewoon iets alleen voor jezelf waar je blij van wordt.

2. Wees dankbaar

Heb je een slechte dag? Zit alles tegen? Ervaar je tegenslag? Dan is het normaal dat je het leven even niet door een roze bril bekijkt en dat je alle schuld bij jezelf legt. Vergeet toch niet dat er ook heel wat dingen in je leven zijn waarvoor je wel dankbaar kan zijn. Iedereen heeft af en toe een mindere periode, maar onthoud wie je bent en waarom je de moeite waard bent. Probeer elke dag voor minstens één ding dankbaar te zijn.

Lees ook: Waarom lachen goed is voor jouw gezondheid

3. Maak van negatieve gedachten iets positief

zelfliefde Dit puntje sluit aan bij de vorige tip. Iedereen heeft een innerlijke criticus die te pas en te onpas komt opduiken en je laat geloven dat je iets fout hebt gedaan. Herken deze negatieve gedachtegang en probeer een andere gedachte in de plaats te denken. Het duurt even voor je dit trucje onder de knie hebt, maar oefening baart kunst. Probeer zo positief mogelijk in het leven te staan, het gaat je portie zelfliefde goed doen, beloofd.

4. Investeer in een gezond lichaam

Nee, je hoeft er niet uit te zien als een model, dat bedoelen we hier niet mee. Wat we wel bedoelen? Je hebt maar één lichaam. Draag er dus zorg voor! Eet gezond, beweeg wanneer het kan en draag zorg voor het lichaam dat je de rest van je leven met je meedraagt. Jezelf graag zien betekent zowel mentale als lichamelijke gezondheid nastreven op elke mogelijke manier.

5. Minder social media

smartphone Stop met jezelf te vergelijken met anderen op social media. In plaats van je smartphone boven te halen om doelloos te scrollen tijdens die 10 minuten dat je moet wachten, laat hem even zitten in je tas. Gebruik die 10 minuten om in je hoofd even tot rust te komen, neem de situatie in je op en wees jezelf bewust van waar je bent en wat je komt doen. Adem rustig in en uit en focus op het moment.

6. Mediteer

Veel mensen vinden meditatie alleen maar voor ‘zweverige’ mensen, maar niets is minder waar. Die vijf minuten laten je even tot rust komen. Of je nu kiest voor vijf rustige minuten voor of na een drukke dag: alles werkt. Je concentratie wordt er beter door, je frustraties verdwijnen en dat stresserende gevoel neemt af. Klinkt als de zelfliefde waar wij naar op zoek zijn.

Lees ook: Hooggevoelig? 4 waardevolle tips om er beter mee om te gaan

Vergeet geen tijd in jezelf te investeren. Iedereen heeft zelfliefde nodig om de dag door te komen. En vergeet vooral niet: je bent het waard.

Vorig artikel Waarom koud douchen gezond is voor je lichaam
Volgend artikel Hier gaat je vet naartoe na het afvallen