Doorgaan naar inhoud
Deze 10 signalen geven aan dat je hormonen uit balans zijn

Deze 10 signalen geven aan dat je hormonen uit balans zijn

Hormonen. Elke vrouw moet er mee leven en de eerste vrouw die zegt dat ze blij is met hormonen, moet nog geboren worden. Wanneer je hormonen perfect in balans zijn, zul weinig last van ze ondervinden (hoera voor jou!). Het is echter geen verrassing dat zelfs de kleinste afwijking in je hormoobalans je lichaam en gezondheid al kan beïnvloeden.

Deze signalen geven aan dat je hormonen uit balans zijn

1. Stemmingswisselingen

hormonen uit balans

De welbekende mood swings kunnen worden veroorzaakt door schommelingen in je oestrogeenlevel die het premenstrueel syndroom (PMS) of een sombere stemming veroorzaken tijdens de premenopauze (de fase voordat de menstruatie volledig stopt) en de menopauze.

 

Lees ook: Alles wat je moet weten over de menopauze

Wat te doen? Als je neerslachtig bent of je angstig voelt en dit je dagelijkse leven aanzienlijk bemoeilijkt, kunnen veranderingen in dieet en levensstijl, zoals meer gaan bewegen, minder alcohol drinken en stoppen met roken je stemming verbeteren. 

2. Hevige of pijnlijke menstruatie

hormonen uit balans

Als dit gepaard gaat met andere symptomen, zoals buikpijn, vaak moeten plassen, lage rugpijn, constipatie en pijnlijke geslachtsgemeenschap, dan hebt je mogelijk vleesbomen. De precieze oorzaak is onbekend, maar men denkt dat ze worden gestimuleerd door oestrogeen, terwijl erfelijkheid het risico ook kan verhogen.

Wat te doen? Als je last heeft van symptomen, raadpleeg dan je arts. 

3. Laag libido

hormonen uit balans

Een laag libido komt vooral voor bij vrouwen die door de premenopauze of menopauze gaan als gevolg van dalende niveaus van oestrogeen en testosteron (hoewel bekend als een mannelijk hormoon, hebben vrouwen ook testosteron). Andere symptomen van de menopauze, zoals nachtelijk zweten, vermoeidheid, een slecht humeur en angst, kunnen ook een invloed hebben op je seksleven.

Wat te doen Als je door de menopauze gaat, kun je best een deskundige op dit gebied raadplegen om je libido te verbeteren en je humeur en energieniveau een impuls geven. 

4. Slapeloosheid en slaap van slechte kwaliteit

hormomen uit balans

Tijdens de premenopauze en de menopauze produceren de eierstokken geleidelijk minder oestrogeen en progesteron, dat de slaap bevordert. Het dalende oestrogeenniveau kan ook bijdragen tot nachtelijk zweten dat de slaap verstoort en bijdraagt tot vermoeidheid en gebrek aan energie.

Wat te doen 

Je kunt praktische dingen doen om uw slaap te verbeteren, zoals katoenen nachtkleding dragen, tussen katoenen lakens slapen, je slaapkamer koel en zo donker mogelijk houden, lichaamsbeweging en het gebruik van alcohol en cafeïne verminderen. Val je moeilijk in slaap? Word je doorheen de nacht regelmatig wakker en kan niet meteen opnieuw inslapen? Probeer dan eens SleepDust ongeveer 30 minuten voor je gaat slapen, het ondersteunt een goede nachtrust, een diepe ontspanning en weldoende slaap.

5. Onverklaarbare gewichtstoename

hormonen uit balans

Een aantal hormoongerelateerde aandoeningen kan gewichtstoename veroorzaken, waaronder een trage schildklier, PCOS (een hormoongerelateerd probleem dat kleine cysten op de eierstokken veroorzaakt) en de menopauze.

Wat te doen

Raadpleeg altijd een deskundige op het gebied om na te gaan of er sprake is van een van deze aandoeningen. SkinnyLove kan je helpen bij het verliezen van overtollige kilo's. Dit natuurlijke drankje werkt namelijk afslankend¹ en vetverbrandend². De kuur bestaat uit zowel een ochtend- als een namiddagcomponent: voeg het poeder aan je water toe en gebruik het naast je normale voedingspatroon.  Lees meer

6. Huidproblemen

hormonen uit balans

Acne bij volwassenen kan een teken zijn van lage niveaus van oestrogeen en progesteron en hoge niveaus van androgene hormonen. Ook hormonale onevenwichtigheden tijdens de zwangerschap of de menopauze kunnen een slechte huid veroorzaken, terwijl een droge huid een symptoom is van de menopauze of schildklierproblemen.

Wat te doen

Raadpleeg een deskundige om het onderliggende probleem te diagnosticeren en te behandelen. SkinnyLove helpt door de natuurlijke ingrediënten jouw huid weer zuiver en stralend te maken

7. Vruchtbaarheidsproblemen

hormonen uit balans

Hormonale onevenwichtigheid is een van de belangrijkste oorzaken van onvruchtbaarheid bij vrouwen en met veranderende hormoonspiegels daalt de vruchtbaarheid van een vrouw na de leeftijd van 35 jaar. Een vervroegde menopauze en andere hormoongerelateerde aandoeningen zoals PCOS kunnen de vruchtbaarheid ook beïnvloeden.

Wat te doen

De huisarts kan een bloedonderzoek regelen om het FSH- en LH-gehalte te controleren en als je al een jaar probeert zwanger te worden.

8. Hoofdpijn

Veel vrouwen hebben last van hoofdpijn als gevolg van hormonale veranderingen tijdens de menstruatie, zwangerschap of menopauze.

Wat te doen

Het kan helpen om kleine, regelmatige tussendoortjes te eten en een regelmatig slaappatroon aan te houden. Als je regelmatig aanvallen heeft, raadpleeg dan je arts. 

9. Zwakke botten

Dalende oestrogeenniveaus tijdens de pre-menopauze en de menopauze kunnen broze botten veroorzaken.

Wat te doen

hormonen uit balansVaak realiseren vrouwen zich niet dat ze broze botten hebben totdat ze een breuk oplopen. Daarom is het belangrijk om veranderingen in levensstijl aan te brengen om de  gezondheid van je botten te verbeteren als wanneer je de middelbare leeftijd bereikt en daarna. Lichaamsbeweging, zoals lopen, tennissen of dansen, een gezond dieet met voldoende  calcium en vitamine D  kunnen allemaal gunstig zijn.


10. Vaginale droogheid

Vaginale droogheid wordt meestal veroorzaakt door een daling van het oestrogeenniveau, vooral tijdens de pre-menopauze en de menopauze. Het slikken van de anticonceptiepil of antidepressiva kan ook de hormoonspiegels veranderen.

Wat te doen

Praktische maatregelen zijn onder andere wassen met ongeparfumeerde zeep en het gebruik van glijmiddelen op waterbasis. 

Lees ook: 



Vorig artikel Het hongerhormoon: de invloed van ghreline op je gewicht
Volgend artikel 5x tips om je cravings tegen te gaan