Doorgaan naar inhoud
fitness thuis

Deze 3 fitness oefeningen kan jij gemakkelijk thuis doen

Ben je geen sportieve held, maar wil je wel graag iets doen aan je conditie? Dan hoef je echt niet per se naar de fitness of zelfs gewoon naar buiten te gaan als je dat niet ziet zitten, je kan fitness ook thuis doen.

Een home work-out is tegenwoordig populairder dan ooit. Zo kan je in alle rust en stilte werken aan je lichaam.

Het eerste voordeel is dat een fitness work-out thuis gratis is en het tweede voordeel dat je op je gemak oefeningen kan doen zonder dat iemand je ziet. Zo kan je rustig opbouwen tot je het gevoel hebt dat je klaar bent om eventueel in het openbaar te trainen.

Lees ook: Luie dag? Zo kom je toch makkelijk aan 30 minuten beweging

Wat heb je nodig?

Voor een thuis work-out heb je niet veel nodig. Een sportmatje en een springtouw volstaan al. En het belangrijkste: motivatie. Als extra motivatieboost is een leuk muziekje op de achtergrond een echte aanrader. Ook voldoende hydratie is belangrijk, daar kan SkinnyLove alvast bij helpen!

1. Springtouwen

Touwtje springen is een effectieve manier om calorieën te verbranden. Wie streeft naar een betere conditie zit met deze oefening zeker safe. Je kan rustig beginnen opbouwen naar een aantal herhalingen per minuut, om vervolgens te proberen 100x na elkaar te springen en zo steeds meer te proberen. Een simpele oefening waar je al vlug vooruitgang bij zal merken. Extra leuk op muziek met een goed ritme om op te springen!

2. Squat

De naam klinkt misschien ingewikkeld, maar de oefening zelf is dat zeker niet. Heel belangrijk bij een squat is dat je hier de juiste houding aanneemt en de oefening op een correcte manier uitvoert om blessures te vermijden. 
  • Sta rechtop met je voeten op schouderbreedte en kijk gedurende de oefening naar één punt.
  • Breng je handen vooruit met je handpalmen naar beneden.
  • Maak een kniebuiging alsof je op een stoel gaat zitten, waarbij je de heupen naar achteren duwt.
  • Zak zo diep als je kan met je knieën in een stabiele houding en hou je rug recht.
Een foute techniek zal niet het gewenste resultaat opleveren. Let er ook zeker op dat de knieën niet over je tenen komen. En goed nieuws, deze oefening pakt de billen, buik en benen aan.

3. Push-up

 Deze oefening traint de armspieren. Bij een push-up ga je jouw lichaam opdrukken met je armspieren. Net zoals bij de squat is het belangrijk dat je de oefening op een juiste manier uitoefent, om blessures te vermijden en resultaten te bekomen.
  • Zet jezelf op je knieën op de grond (vergevorderd kan je jouw benen rechtzetten)
  • Leun naar voor zoals op bovenstaande foto en zet je armen dichter bij je lijf, op schouderhoogte en in een hoek van ongeveer 45 graden.
  • Als je dit van opzij bekijkt zou er een rechte lijn moeten zijn van je schouder naar je pols.
  • Hou je ellebogen naar achter.
  • Zak door je armen en druk jezelf op door hulp van je armen, waarbij je de rechte positie blijft behouden.
Als je deze oefeningen een paar keer per week herhaalt en het aantal keer dat je de oefening achter elkaar uitvoert rustig opbouwt, zie je al snel de gewenste resultaten. En het voordeel? Je kan het doen op je eigen tempo!
Vorig artikel Waarom lachen goed is voor jouw gezondheid
Volgend artikel Kinderen laten helpen in het huishouden: met deze ultieme gids lukt het! (3 taken voor elke leeftijd)