Doorgaan naar inhoud
elke dag wandelen

6 lichamelijke voordelen van elke dag wandelen

Je leest overal dat bewegen, gezond eten en voldoende slapen je naar een gezond lichaam leidt. Als je niet graag sport, volstaat wandelen ook als beweging. Elke beweging telt.

30 minuten doorwandelen zou zelfs gelijkstaan aan het lichamelijk effect van een uur sporten. Maar wat is dan juist het effect van elke dag wandelen op je lichaam?

Wandelen mag dan als een low impact sport beschouwd worden, de gezondheidsvoordelen liegen er niet om: het is een effectieve vorm van beweging. Wie regelmatig wandelt, zou niet alleen gezonder zijn, maar ook veel positiever in het leven staan. Toch is dat lang niet het enige effect van elke dag wandelen op het lichaam.

1. Je hersenfuncties verbeteren

wandelen in natuur
Amper 30 minuten per dag wandelen, brengt heel wat teweeg in het brein, voornamelijk positieve dingen. Als je veel wandelt, of dat nu in de natuur of in de stad is, zou je in het algemeen een rustiger gevoel hebben. Bewust ergens naartoe wandelen, geeft je de kans om even stil te staan bij je dag en bewust na te denken. Verder is er vlak na een wandeling een daling merkbaar in de bloedtoevoer van de subgenuale prefrontale cortex. Dat is het hersengedeelte dat verantwoordelijk is voor cognitieve en emotionele handelingen zoals het maken van beslissingen. Daarom heb je soms na een wandeling een duidelijker beeld over een situatie, of kom je plots met een oplossing voor een probleem. In het algemeen zorgt het wandelen voor een beter humeur en een positievere kijk op het leven. Tot slot verkleint elke dag wandelen het risico op mentale ziektes zoals Alzheimer of dementie en kan het de mentale gezondheid verbeteren.

2. Je hart is gezonder

Een van de beste manieren om een hartaanval te voorkomen? Wandelen! Wie elke dag een wandelingetje maakt, al is het maar een blokje rond, vermindert de kans op hartproblemen aanzienlijk. 30 minuten wandelen zorgt al voor een merkbaar effect wat een lagere bloeddruk en een lager cholesterolgehalte betreft. Als je dit elke dag flink herhaalt, verlaagt de kans op een hartaanval met maar liefst 40%. Hoe dit komt? Wandelen zorgt voor meer zuurstof in je lichaam, wat de bloeddruk verlaagt en de bloedcirculatie verbetert. Doe het voor je hart!

Lees ook: Verwen je hart: deze voeding zorgt voor een gezond hart

3. Je spijsvertering verloopt vlotter

minder vlees eten
Je hoort vaak dat het een goed idee is om na een maaltijd even te gaan wandelen, omdat je lichaam je maaltijd zo sneller verteert. En dat is helemaal waar. Na de maaltijd een halfuurtje gaan wandelen, beïnvloedt je spijsvertering op een positieve manier. Ook je darmen profiteren er mee van, want wandelen is een effectief hulpmiddel tegen constipatie. Gun je lichaam dus wat beweging na je gezonde maaltijd, voor een vlottere spijsvertering en bijgevolg voor vlotter gewichtsverlies.

4. Je verbrandt sneller vet

vetverbranding versnellen
Wandelen zou meer vet verbranden dan lopen. Waarom? Dat heeft te maken met de manier waarop ons lichaam energie opslaat. Als je wandelt, verbrand je meer calorieën die uit vetten afkomstig zijn. Wanneer je daarentegen loopt, verbrand je meer calorieën uit koolhydraten. Wandelen is meer pure vetverbranding dan lopen. Hierbij geldt: hoe meer je doorstapt, hoe meer vet je verbrandt. Elke dag wandelen, is dus al voldoende om je metabolisme te boosten. Daarvoor moet je niet per se een uurtje intensief zweten in de fitness.

5. Je krijgt sterkere gewrichten

activiteiten bij lenteweer
Wie broze botten heeft, is gebaat bij een stevige wandeling. Ongeveer 30 minuten per dag is ideaal om gewrichtspijnen te verminderen en stijfheid en ontstekingen tegen te gaan. Door te wandelen, verbeter je namelijk je mobiliteit en de stevigheid van je botten. Daardoor krijg je sterkere gewrichten, en is je lichaam beter bestand tegen een stootje.

6. Minder stress

ontstressen
Dat wandelen een positieve invloed heeft op je humeur, kwam je al te weten in het eerste puntje. Hoe moe je ook bent, als je gaat wandelen, merk je meteen een verschil in energieniveau. Je kan je gedachten even verzetten en ziet dingen vaak helemaal anders eens je terug komt van de wandeling. Dat zorgt voor minder stress in je hoofd, meer rust en vooral: een kalme geest. Die voordelen maken wandelen tot de perfecte ontspanning na een drukke werkdag.
Dat is de impact van elke dag wandelen op je lichaam. Niet slecht als je het ons vraagt. Wij trekken onze wandelschoenen alvast aan.
Vorig artikel Je dag goed beginnen dankzij deze 5 simpele dingen
Volgend artikel Deze badkamerplanten toveren jouw badkamer om tot een wellness