Doorgaan naar inhoud
Het keto-dieet: wat mag je eten en welk voedsel moet je vermijden?

Het keto-dieet: wat mag je eten en welk voedsel moet je vermijden?

Niet zeker wat je mag eten tijdens een keto-dieet? Er zijn verschillende versies van het keto-dieet, die we niet allemaal zullen behandelen. Daarom geven we een basisoverzicht van wat je wel mag eten en en welke voeding je moet vermijden tijdens een keto-dieet.

Wat is een keto-dieet?

Het keto-dieet is een zeer strikt koolhydraatarm dieet waarbij je grote hoeveelheden vetten, een kleine hoeveelheid eiwitten en zeer weinig koolhydraten mag eten.

Lees meer over het keto-dieet: Keto-dieet: wat is het en hoe werkt dit koolhydraatarme dieet?

Wat mag je eten tijdens een keto-dieet

Koolhydraatarm voedsel zoals vlees, vis, eieren, groenten en natuurlijke vetten zoals boter of olijfolie. Bij het keto-dieet bestaat je dagelijkse voeding uit ongeveer 70 tot 80% vetten, 10 tot 20% eiwitten en slechts 5 tot 10% koolhydraten. keto Vetten Boter, spek, olie, dierlijke vetten, vette, koolhydraatarme noten (bijvoorbeeld macadamia), avocado, zaden,... Eiwitten Rundvlees, gevogelte, varkensvlees, lamsvlees, orgaanvlees, vette vis, zeevruchten, zuivel, eieren, vleeswaren,... Koolhydraten Bladgroente, broccoli, bloemkool, spruitjes, asperges, paprika, ui, knoflook, champignons, komkommer, selder, aubergine (groenten die weinig zetmeel bevatten) bessen,...

 

Welk voedsel moet je vermijden tijdens het keto-dieet?

Vet Koolhydraatrijke noten zoals pistachenoten en cashewnoten, plantaardige oliën. Eiwitten Magere yoghurt, (magere) melk, magere kaas, vetvrije botervervaners (bevatten koolhydraten en lactose), bewerkt vlees. Koolhydraten Brood, ontbijtgranen, pasta, rijst, havermout, quinoa, couscous, bloem en producten waarin bloem is verwerkt, voeding met veel toegevoegde en natuurlijke suikers, de meeste soorten fruit, peulvruchten, groenten die veel zetmeel bevatten: zoals aardappels, mais, rode bietjes en pompoen.

Zijn al die vetten wel gezond?

ketoDe hoeveelheid vet in je dagelijkse voedingspatroon wordt aanzienlijk verhoogd bij een keto-dieet. Bovendien wordt er geen onderscheid gemaakt tussen verzadigde vetten of onverzadigde vetten. Je dient enkel een grote hoeveelheid vetten tot je nemen. Voedingswaren met verzadigde vetten zorgen voor meer gezondheidsrisico's, waaronder een groter risico op een hoog cholesterol en hart- en vaatziekten.*

 

Liever geen dieet, maar wel gezond afslanken?

Liever geen dieet volgen en (gezond) blijven eten? Bij SkinnyLove vertellen we je niet wat je wel en niet moet eten en hoef je geen calorieën of punten te tellen. Het is niet de bedoeling dat je je hele eetpatroon omgooit — integendeel. Drink twee shakes per dag en SkinnyLove doet de rest. De kruidenmengeling herprogrammeert je smaakprofiel³ , waardoor je geen zin meer hebt in zoet. Dit komt omdat gember, kaneel en matcha groene thee een gunstige invloed op je bloedsuikerspiegel hebben. Bovendien bevat SkinnyLove een dubbele vetverbrander2 die je vetmetabolisme sterk ondersteunt. 

Lees meer over SkinnyLove: Drie redenen waarom je beter kiest voor SkinnyLove dan voor het keto-dieet

Lees ook: 

* Bron: American Heart Association.

Vorig artikel Pompelmoes, een veelzijdig stukje fruit
Volgend artikel Rosbief met parelgerst en een frisse salade