Doorgaan naar inhoud
positief denken

Hoe positief denken je helpt bij mindfulness

We denken een hele dag lang na, bewust en onbewust. Eigenlijk voeren we voortdurend een intern gesprek in ons hoofd met onszelf en geven we commentaar op dingen die we zelf denken of doen zonder dat iemand dit kan horen. Denk eens na: hoeveel van die gedachten zijn positief? Vaak overheersen negatieve gedachten, terwijl positief denken zo belangrijk is voor mindfulness.

Kritisch stemmetje

positief denken Negatieve gedachten beïnvloeden ons gevoel van welzijn en ons humeur enorm. We zijn in het algemeen veel kritischer naar onszelf dan anderen toe. We bekritiseren onszelf over hoe we eruit zien, hoe hard we hebben gewerkt die dag, hoe we iets zeggen en nog zo veel meer. Daarbij kunnen we hard zijn voor onszelf. Hard op een manier waarop je nooit dingen tegen anderen zou zeggen. Als je ze nooit tegen anderen durft zeggen, waarom dan wel tegen jezelf? Niemand wordt gelukkig van zichzelf te bekritiseren en negatief te denken. Maar hoe kan je die gedachten verdrijven uit je hoofd? Dat gaat niet op 1-2-3 jammer genoeg, het vereist enige moeite. Door middel van een bewuste denkoefening heb je na verloop van tijd minder last van dit soort negatief denken.

Lees ook: Waarom je minder streng voor jezelf moet zijn

Positief denken

positief denken Een goede manier om optimisme, vreugde en een goed humeur op te roepen bij jezelf is door bewust positief te denken. Wanneer je helemaal gevuld bent met positieve gedachten ga je jezelf automatisch beter voelen. Positieve gedachten zorgen ervoor dat we willen bezig blijven en willen vooruitgaan: het geeft zin aan alles wat je doet. Wat het trucje is om negatieve gedachten om te zetten naar positiviteit? Gedachten herformuleren. Makkelijker gezegd dan gedaan, maar probeer het toch maar eens. Probeer in elke situatie het positieve in het negatieve te zien. Op die manier zal je brein na verloop van tijd automatisch negatieve gedachten veranderen naar positieve gedachten.

Wees realistisch

positief denken Wanneer je dit trucje toepast moet je wel eerlijk zijn met jezelf en realistisch blijven. Onthoud dat iedereen fouten maakt en dat positief denken niet gelijk is aan elke situatie zo draaien tot je ziet wat je wil zien. Zo werkt het niet. Het is essentieel dat je de waarheid erkent om verder te kunnen. Anders heeft het een tegenovergesteld effect. Perfectie bestaat niet, daar moet je jezelf eerst mee verzoenen. Probeer de oefening wanneer je tijd hebt en zie het vooral niet als een verplichting, dan is de kans dat het effectief werkt gering. Over naar de orde van de dag: de oefening. Noteer alle negatieve gedachten die door je hoofd spoken. Neem vervolgens bewust de tijd om deze tegen te spreken met positieve waarheden. Zo stap je uit die negatieve spiraal en leer je het positieve zien in de minder leuke dingen.

Mindfulness

Zo bewust tegen gedachten die je denkt ingaan, is een belangrijk onderdeel van mindfulness. Bij mindfulness ben je jezelf bewust van alles wat je denkt en doet en wéét je ook dat je gedachten alleen maar gedachten zijn en niet de realiteit. Niets meer, niets minder. Dat besef maakt het makkelijker om tegen negativiteit in te gaan en te leren luisteren naar je ware gevoelens.

Lees ook: Gelukkig worden? Dit is wat je moet vermijden

Op die manier helpt mindfulness om angsten en negatieve gedachten los te laten, wat de mentale gezondheid verbetert. Positief denken is hierbij de sleutel tot succes!

Vorig artikel Maaltijdvervangers zijn NIET effectief (en dit is waarom)
Volgend artikel 5 redenen waarom huilen goed voor je is