Doorgaan naar inhoud
leren ontspannen

Leren ontspannen: 6 effectieve tips om meer relax door het leven te gaan

Ontspannen is voor velen iets wat van nature uit heel moeilijk gaat. Mailtjes, meldingen, vragen van collega's, afspraakjes met familie, date night met het lief, meer deadlines die zich opstapelen: het is al vlug moeilijk om in al die chaos een overzicht te vinden. En wat nog moeilijker is in al die chaos? Ontspannen. Veel mensen blijven altijd 'aan' staan en vinden het moeilijk om af en toe op de pauzeknop te drukken. Rusten doe je wel als je slaapt, toch? Foute mentaliteit. Je hebt die rust echt nodig om de rest van de tijd beter te functioneren. Leren ontspannen is enorm belangrijk, maar niet voor iedereen evident. Daarom hier zes effectieve tips om meer relax en ontspannen door het leven te gaan.

1. Lach eens naar mij

leren ontspannen De tip zelf tovert ongetwijfeld al een glimlach op je gezicht. De dag simpelweg starten met een lach is heel eenvoudig, maar vooral heel effectief. Als je doorgaans al mopperend uit je bed strompelt en je klaarmaakt tegen je zin om ergens naartoe te gaan, dan kan je niet verwachten dat je stressloos de dag overleeft. Een lach maakt het gelukshormoon endorfine aan. Dat is een neurotransmitter met een kalmerende en pijnstillende werking. Voornamelijk bij stress is dit hormoon ideaal om mentaal tot rust te komen. Wie meer lacht, loopt er automatisch meer ontspannen bij. Start de dag met een lach voor voldoende positieve energie. Adem eens diep in en uit en neem bewust de tijd om na te denken over alles waar je dankbaar voor bent tijdens je ochtendroutine. Daar nog een gezond ontbijtje met jouw SkinnyLove erbij en voilà: you're good to go.

Lees ook: Waarom lachen goed is voor jouw gezondheid

2. Kijk niet voortdurend naar de klok

leren ontspannen Die twee wijzers en de twaalf cijfers op de klok mogen dan wel handig zijn om overal op tijd te komen, toch veroorzaken ze veel stress. In plaats van voortdurend op de klok te kijken hoe laat het is, kan je beter focussen op de activiteit waar je mee bezig bent. Vergeet de tijd en je zal merken dat je meer ontspannen aan de activiteit kan werken, zonder die voortdurende tijdsdruk die op de loer ligt. Stel bijvoorbeeld een alarm in zodat je weet wanneer je aan iets anders moet beginnen. Leg de klok uit het zicht om te leren ontspannen.

Lees ook: Dit is het effect van wintertijd op je gezondheid

3. Leer loslaten

kwetsbaar opstellen Ben jij een echte overdenker die elke situatie nog lang na datum blijft herkauwen om te weten te komen wat er is misgegaan? Blijf jij lang bij verdriet stilstaan en kan je moeilijk dingen verwerken of zaken loslaten? Dan staat leren ontspannen voor jou gelijk aan leren loslaten. Het is niet moeilijk dat je nooit tot rust komt als jouw innerlijke denkmolen voortdurend overuren draait. Teleurstellingen, tegenslagen en verdriet horen jammer genoeg bij het leven. Tenzij je echt iets aan de situatie kan veranderen, heeft het geen zin om je er schuldig of slecht over te blijven voelen. Uiteraard moet je aandacht schenken aan je emoties, maar probeer zaken los te laten wanneer het daar tijd voor is. Probeer eventueel wat meditatie of yoga om je even uit je eigen gedachtegang te bevrijden.

Lees ook: Door jezelf deze vraag te stellen kan je makkelijker loslaten

4. Geniet van de kleine dingen

geluk vinden Herinner je je nog het moment waarop je als kind bepaalde dingen voor het eerst zag en je heel verwonderd was? Heel wat volwassenen verliezen dit verwonderende gevoel naarmate ze ouder worden en dat is jammer, want er zit heus veel moois in de wereld. Het meeste geluk? Dat haal je elke dag uit de kleinste dingen. Geniet van de eenvoudige dingen in het leven zoals de zon die schijnt, een mooi boeket bloemen, je planten die in volle bloei staan of een complimentje van een vreemde. Alle kleine dingen maken samen één groot gelukje. Zo kan je zelfs tussen een hectische dag door toch even ontspannen.

Lees ook: Meer geluk vinden? Probeer dan deze Scandinavische concepten

5. Laat alles voor wat het is

ontstressen Oké, deze tip pas je best niet toe op werkgebied in het midden van een week vol deadlines die je echt moet halen en waar veel van afhangt. Wél kan je dan voor een keertje eens minder opruimen doorheen de week zelf of op voorhand al je eten voorbereiden zodat je daar in de week niet meer naar om hoeft te kijken. Dat ene vrije moment dat je hebt in een drukke week moet je echt niet nog eens volplannen met een afspraak met die ene vriendin of een sportmoment. Af en toe eens uitademen en een stapje terug nemen is helemaal oké. Laat alles voor wat het is en doe iets puur voor jezelf. Leren ontspannen, betekent af en toe de controle loslaten.

Lees ook: Zo kan je écht ontstressen op vakantie

6. Een wandeling door de natuur

tips tegen de herfstblues Leg die smartphone weg en doe je wandelschoenen aan voor een ontspannende wandeling in de natuur. Een boswandeling is dubbel zo gezellig in de herfst tussen de vallende blaadjes en de waaiende bomen. Snuif wat frisse lucht op en spendeer wat quality time met familie en vrienden. Je zal merken dat je met een leeg hoofd terugkeert. De frisse lucht en de fysieke activiteit verlagen de bloeddruk en het cortisolgehalte in het bloed. Verder is een stevige wandeling ook goed voor je conditie, je immuunsysteem en je afslankproces: win-win!

Lees ook: Overtuigende gezonde voordelen van een boswandeling

Leren ontspannen is veel minder moeilijk dan veel mensen vermoeden. Geloof ons, je zal ons dankbaar zijn na het uittesten van deze tips!

Vorig artikel Menstruatieklachten zonder menstruatie? Dit kan de verrassende oorzaak zijn
Volgend artikel Magnesiumtekort herkennen? Dat doe je zo (en waarom dat enorm belangrijk is)