Doorgaan naar inhoud
[NL] PROMO: vandaag tot 40% korting op alle SkinnyLove producten!
[NL] PROMO: vandaag tot 40% korting op alle SkinnyLove producten!
Nadelen van het keto-dieet

Nadelen van het keto-dieet

Elk dieet heeft nadelen. Zo ook het ketogeen dieet, ofwel het keto-dieet. Dit koolhydraatarme dieet belooft dat je gemakkelijk gewicht kwijt zal spelen. En dat terwijl je nog steeds een succulente steak naar binnen mag werken. Maar wat zijn de nadelen van een keto-dieet?

Wat is het keto-dieet?

Het keto-dieet is een dieet waarbij voornamelijk vetten (70-80%) gegeten worden. Daarbij mogen er weinig eiwitten (10-20%) en koolhydraten (5-10%) gegeten worden. Het dieet leg de focus op vet als primaire energiebron. Wanneer je lichaam niet voldoende koolhydraten krijgt, gaat het op zoek naar een andere bron van energie. Je lichaam schakelt dan over op de vetverbranding. Het zet je vet om in energie. Hierbij komen ketonen vrij. Dit proces wordt ketose genoemd.

Lees ook: Keto-dieet: wat is het en hoe werkt dit koolhydraatarme dieet?

De nadelen van het keto-dieet

Slechte adem

Een slechte en soms stinkende adem kan het gevolg zijn van ketose. Een koolhydraatarm dieet kan  een 'aceton adem' of zogenaamde 'ketose adem' veroorzaken. Nadelen van het keto-dieetDeze geur wordt meestal omschreven als een abnormaal zoete of fruitige geur. Wat je ruikt is aceton dat het lichaam verlaat via urine maar ook via de adem.*

Vermoeidheid

Tijdens de eerste weken komt het lichaam in een situatie terecht dat het niet gewend is. Het gaat over naar een andere metabolische staat. Het lichaam is niet gewend om een andere energiebron te hebben dan glucose. Dit zorgt ervoor dat er bijwerkingen kunnen optreden als vermoeidheid en een gevoel van afwezigheid.

Tekort aan voedingsstoffen

Omdat je tijdens het keto-dieet een groot aantal koolhydraten schrapt, kan er een tekort ontstaan aan bepaalde voedingsstoffen. Ook een tekort aan vezels komt voor bij een ketogeen dieet. Dit heeft een negatieve invloed op de darmwerking. Door het kleine aandeel koolhydraten, moet je bovendien veel groente en fruit uit je voedingspatroon schrappen.

De keto-griep 

Wanneer je pas gestart bent met een keto-dieet, kan je last krijgen van griepsymptomen door de overgang van een normaal eetpatroon naar een strikt dieet. Aangetoond is dat degenen die met het dieet beginnen in de eerste weken bepaalde griepachtige symptomen kunnen vertonen.Griepsymptomen en het keto-dieet: de keto-griep

Het keto-dieet is lastig vol te houden

Het dieet is een grote verandering van wat je gewoon was te eten. Je moet hier dus niet alleen lichamelijk, maar ook geestelijk aan wennen. Veel mensen merken dat het op de lange termijn moeilijk vol te houden is. Het betekent vaak dat je anders eet dan anderen, het vergt veel planning en een sterke wilskracht om het te blijven doen.

Lees ook: Drie redenen waarom je beter kiest voor SkinnyLove dan voor het keto-dieet

*Bronnen The National Center for Biotechnology Information advances science and health
Vorig artikel Drie redenen waarom je beter kiest voor SkinnyLove dan voor het keto-dieet
Volgend artikel Drie vormen van het keto-dieet (en één gezond alternatief)