Doorgaan naar inhoud
rimpels bestrijden

Rimpels bestrijden met deze vijf gezonde voedingsstoffen? Het kan!

Je bent wat je eet. Dat geldt niet alleen voor je innerlijke lichamelijke processen, maar evengoed voor je uiterlijk. Wie gezond en evenwichtig eet, merkt dan ook ontegensprekelijk het effect daarvan op zijn uiterlijk. Voornamelijk de huid profiteert mee van een gezonde levensstijl. Meer specifiek kan je dankzij deze vijf gezonde voedingsstoffen effectief rimpels bestrijden.
De beste antirimpelcrème die je kan gebruiken? Geen. Je rimpels bestrijden, lukt ook perfect als je jouw huid elke dag voldoende hydrateert en als je gezond en evenwichtig eet. Een eetpatroon vol groenten, fruit en vette vis kan ervoor zorgen dat die rimpels voor een lange tijd achterwege blijven. Meer specifiek zijn de volgende voedingsstoffen een echte boost voor de huid.

1. Verzadigde vetten

rimpels bestrijden Je hebt onvermijdelijk vetten nodig om gezond te zijn. Vetzuren voeren namelijk een essentiële functie uit in ons lichaam. Het gaat er voornamelijk over om de juiste vetzuren eruit te halen. Transvetten moet je vermijden, want deze zijn het grootste gevaar voor onze gezondheid. Die categorie vetten vind je terug in koekjes en allerlei andere ongezonde voeding. Je focust beter op verzadigde vetten of gezonde vetten. Deze zitten in voedingsmiddelen zoals haring, makreel, zalm, olijfolie en wild vlees. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat deze vetzuren de huid jong en soepel houden. Het perfecte antirimpelmiddeltje dus.

Lees ook: Dit is het effect van vetten op je lichaam

2. Vitamine A

wortel Vitamine A is een echte wondervitamine voor de huid. Het epitheel of het dekweefsel van de huid en de bloedvaten is grotendeels afhankelijk van voldoende vitamine A. Deze vitamine gaat vroegtijdige veroudering tegen en houdt de huid jong. Een tekort aan deze vitamine zorgt voor meer acné en andere ontstekingen van de huid. In voedingsmiddelen die bètacaroteen bevatten, vind je de vitamine rijkelijk terug. Denk hier bijvoorbeeld aan wortels.

Lees ook: Je hormonen in balans houden lukt jou dankzij deze vitaminen

3. Vitamine C

aardbeien gezond De wateroplosbare vitamine C is cruciaal en onmisbaar voor de aanmaak van collageen. Dat eiwit staat in voor de stevigheid en de elasticiteit van je huid. Je lichaam maakt heel de tijd collageen aan, om op oudere leeftijd niet veel rimpels te hebben, is het belangrijk om voldoende collageen te hebben in de diepere huidlagen. Vitamine C is hier een goede bron voor. Je vindt het terug in rozenbottel, kiwi's, bessen, aardbeien, paprika's en nog veel meer. Stuk voor stuk gezonde voeding die je dieet eveneens een boost geeft.

Lees ook: 7 positieve eigenschappen van vitamine C

4. Vitamine E

rimpels bestrijden Vitamine E staat ook bekend onder de naam alto-tocoferol. Ook deze vitamine is vetoplosbaar. Deze speelt bovendien een multifunctionele rol in het lichaam, zeker wat de huid betreft. De vitamine heeft verjongende en vochtinbrengende eigenschappen, waardoor het de huid hydrateert en voedt. Wie veel last heeft van een droge huid, focust het best op voedingsmiddelen met een hoog vitamine E gehalte. De schil van een appel bevat veel vitamine E, net zoals heel wat groene bladgroenten.

Lees ook: Waarom je écht elke dag een appel moet eten

5. Zink

Zink is een belangrijk mineraal voor je huid. Mineralen zijn eigenlijk zouten die ontstaan uit de natuur. We hebben sowieso mineralen nodig, omdat ze een regulerende functie in ons lichaam uitoefenen. Ze zijn noodzakelijk voor onze weefsels, zenuwfuncties, botten en tanden. Ofwel neem je zo op via voeding ofwel via een supplement. Ook voor de huid brengt zink mirakels teweeg. Het stimuleert het herstellend vermogen van de huid en de celdeling ervan. Dat zorgt ervoor dat de huid langer jong blijft. Verder bevordert zink het transport van vitamine A, een vitamine die eveneens een grote invloed op de kwaliteit van de huid heeft. Een sinaasappel bevat bijvoorbeeld heel wat van dit mineraal.

Lees ook: 4 tips voor huidverzorging die je huid langer jong houden

Rimpels bestrijden met voeding is dus echt een ding. Weer een extra reden om gezond te eten!

Vorig artikel Dit effect heeft de lunchpauze overslaan op je lichaam
Volgend artikel Hoe komt het dat buikgriep besmettelijk is?