Doorgaan naar inhoud
[NL] PROMO: vandaag tot 40% korting op alle SkinnyLove producten!
[NL] PROMO: vandaag tot 40% korting op alle SkinnyLove producten!
starten met sporten

Starten met sporten in 3 simpele stappen

Starten met sporten is niet voor iedereen evident. Soms ben je niet helemaal overtuigd of het iets voor jou is en waarom je het nu eigenlijk zou doen. De kans op succes ligt erin een sport te vinden die je graag doet en die je bijgevolg ook makkelijk kan volhouden. Dankzij deze tips lukt het jou om succesvol te starten met sporten. Yes you can!

Stap 1: Kies een sport die je leuk vindt

Eerst en vooral: je hoeft niet dezelfde sport te kiezen die iedereen in jouw omgeving uitoefent. Zeker niet wanneer dat eigenlijk een sport is die jou niets zegt. Er is genoeg keuze en je vindt ongetwijfeld wel een sport die je graag doet. Volg nooit zomaar de publieke mening die jou een bepaalde sport aanbeveelt. Ga op zoek naar wat je echt leuk vindt en test een aantal verschillende dingen uit. Het zal tien keer zo makkelijk zijn om door te zetten als je een sport kiest die je simpelweg graag doet.

Stap 2: Denk na over de reden waarom je wil sporten

beginnen met een gezonde levensstijl Wat is het doel dat je wil bereiken met aan sport te doen? Is het de bedoeling dat je jezelf gaat ontspannen en je jouw hoofd even leeg maakt door te sporten, wil je echt spieren kweken of gaat het je eerder over afvallen? Bepaal voor jezelf waarom je juist wil gaan sporten. Als je een doel hebt, is het vaak makkelijker om jezelf aan te moedigen om door te zetten. Daarnaast zal je ook sneller een keuze kunnen maken wat het type sport betreft dat je wil kiezen. Zo kan je een sport kiezen die aansluit bij je doel.

Stap 3: maak een sportschema

sporten in warme temperaturen Zeker in het begin wanneer je nog niet gewend bent om te sporten, is het een handig hulpmiddel om een sportschema op te maken. Plan het sportmoment in je agenda in en zorg ervoor dat je jezelf er daadwerkelijk toe aanzet. Is je doel bijvoorbeeld 10 kilometer kunnen lopen? Kijk dan op basis van je huidige conditie hoe vaak en hoe lang je bijvoorbeeld de eerste keer loopt om het zo langzaamaan op te bouwen. Op die manier heb je een soort houvast waar je op kan terugvallen wanneer je even geen motivatie meer hebt. Bovendien bewaar je zo beter het overzicht over de kleine stapjes die nodig zijn om een doel te behalen. Soms kan het einddoel zo ver weg lijken, dat je het niet meer ziet zitten en opgeeft. Door een schema te maken waarin je de kleine stapjes opdeelt, kan dat alvast niet gebeuren.

Lees ook: Doelen bereiken doe je op deze manier (zo lukt het je écht)

Dankzij deze drie tips lukt het starten met sporten jou zonder problemen.

Vorig artikel Wat is het beste tijdstip om te douchen?
Volgend artikel Spanning in je lichaam verdwijnt dankzij deze handige anti-stressoefeningen