Doorgaan naar inhoud
stevig doorwandelen

Stevig doorwandelen heeft dit effect op je lichaam

Erger jij je ook altijd aan mensen die in een slakkentempo over straat slenteren, om vervolgens nog eens stil te staan op de plek waar je hen net ging passeren? Dan is de kans groot dat jij iemand bent die graag stevig doorloopt en wil dat alles snel gaat. En dat is goed, want stevig doorwandelen heeft een positieve impact op je lichaam.

Heel goed nieuws voor mensen die stevig doorwandelen. Wie doorgaans sneller stapt tijdens zijn dagelijkse wandeling aan een redelijk intensief tempo ervaart op lichamelijk vlak heel wat voordelen die iemand met een trager staptempo niet heeft. Niet het aantal stappen, maar de intensiteit van je stappen maken het verschil.

Lees ook: Hoeveel stappen moeten we per dag zetten om gezond te zijn?

1. Langer leven

Mensen die houden van stevig doorwandelen hebben een hogere levensverwachting dan mensen die het liefst op hun gemak door de straten slenteren. Wie trager wandelt heeft 2,5 keer meer kans om te sterven aan een hartaandoening dan wie een stevige stap heeft.  Een wandeling van 30 minuten waarbij je goed doorstapt zorgt voor een lagere bloeddruk en een lagere cholesterol. Dat heeft een positieve invloed op het hart, waardoor dit langer gezond blijft.

2. Snellere spijsvertering

Of je nu gaat voor een snelle of trage wandeling na je maaltijd, het zal altijd de spijsvertering positief beïnvloeden. Wie kiest om een stevig tempo aan te houden, ervaart daar net iets meer lichamelijke voordelen bij. Lichaamsbeweging na het eten bevordert de spijsvertering, wat ook je vetverbranding of metabolisme een boost geeft. Dat kan op lange termijn resulteren in een plattere buik. Wandelschoenen aan en doorstappen maar!

Lees ook: Sneller een platte buik? Eet dan vaker deze groente

3. Beter slapen

Door buiten te gaan wandelen krijg je veel zuurstof binnen. Zuurstof die goed is voor je lichaam en voor je geest. Wie stevig doorwandelt, verbrandt meer energie en neemt meer zuurstof in zich op door de lichamelijke inspanning. Dat zorgt ervoor dat je lichaam zich ontspant, waardoor je 's avonds beter in slaap valt.  Een half uur goed doorstappen is dus een perfecte manier om je nachtrust te verbeteren. Toch nog een handje hulp nodig? Probeer dan eens SleepDust. De combinatie van een goede wandeling en SleepDust ondersteunt volledige ontspanning en een volwaardige nachtrust.

4. Minder stress

De ideale stress killer? Een ontspannende wandeling in de stad of in de natuur. Terwijl je wandelt, heb je tijd om je gedachten even op een rijtje te zetten. Je ontspant je lichaam en stapt even weg van alle hectiek en chaos. Een wandeling per dag is een goede manier om te ontstressen.

Lees ook: Dankzij deze Scandinavische trend heb jij minder stress

Regelmatig lang en stevig doorwandelen is gezond voor je lichaam en ontspannend voor je geest. Zelfs een halfuurtje geeft jouw lichaam al de nodige boost die je nodig hebt.

Vorig artikel Meer beweging dankzij deze 5 handige tips (ideaal als je niet van sporten houdt!)
Volgend artikel Bewezen: koppels die dit samen doen zijn gelukkiger