Doorgaan naar inhoud
fit lichaam

Wat vitamine D kan betekenen voor jouw winterdip

Veel wetenschappers linken de traditionele winterdip aan een vitamine D-tekort. Naar buiten gaan blijft de boodschap, maar daar heb je -dankjewel, winterdip:(- nu net minder zin in. Gelukkig kan je op andere manieren letterlijk en figuurlijk licht scheppen, waar je maar kan. Bijvoorbeeld op deze 3 manieren:

1. Lichttherapie

Enkele jaren geleden pakte een gekende keten uit met gratis lichttherapie bij de koffie. Omdat mensen daar toch graag tokkelen op hun laptop, was het een razend succes. Genieten van dit soort therapie terwijl je kantoorwerk of ander zittend werk doet is ideaal. Je mag namelijk niet rechtstreeks in de lamp kijken. Dokters raden aan om dagelijks minstens 30 minuten bij de lamp te zitten. s' Ochtends even opladen met deze veilige kunstzon is ideaal. Lichttherapielampen zijn niet goedkoop, maar wel voordeliger (en duurzamer) dan een reisje naar de zon. Er bestaan verschillende soorten lampen. Je arts kan je hierbij adviseren.

2. Gebruik een lichtwekker

Switch je gewone wekker (of meer waarschijnlijk: die van je smartphone) eens voor een lichtwekker. Die zijn al iets langer op de markt, dus niet meer zo duur. Toch geeft het warme, oranje licht dat ze door de kamer verspreiden een instant gevoel van luxe. Het moet gezegd zijn: via zachte schakeringen die met de minuut feller worden, bootsen lichtwekkers een natuurlijke zonsopgang zo goed als het technisch mogelijk is na. Volgens Russisch onderzoek heel efficiënt bij het bestrijden van een winterdip.

3. Gordijnen open!

vitamine D winterdipLaat 's avonds de gordijnen of het rolluik open en zet eventueel het raam op een kiertje. Natuurlijk licht en vooral zonnestralen zorgen ervoor dat je lichaam stopt met het aanmaken van melatonine. Hoe eerder je lichaam 's ochtends licht ziet, hoe eerder je je wakker voelt en dus de kracht kan vinden om uit bed te komen. Om snel fit te zijn en strak in je vel te zitten tegen de lente, kan je dan vroeger gaan joggen of wandelen. Maar als je dat niet lukt, neem dan binnen de 5 minuten na het wakker worden een douche. Dat brengt je bloedcirculatie op gang, waardoor je bui 's ochtends al snel van suf naar fris en wakker gaat. Voor nog een frisser gevoel gebruik je een douchegel die munt, eucalyptus of citroen bevat. Zo prikkel je je zintuigen en dat zorgt voor extra effect! Als je genoeg tijd buiten doorbrengt, heb je het vast al gemerkt: de dagen lengen en we gaan terug naar het licht (net als zonnestralen is licht synoniem voor vitamine D!). Nog eventjes volhouden!

Wist je trouwens dat mannen onder invloed van extra vitamine D sneller verliefd worden? Nu heb je meteen weer een ideetje voor die volgende date... of hoe een boswandeling toch nog sexy kan zijn! #Terugnaarhetlicht: dankzij deze eenvoudige stappen ben jij sneller lentefris dan de rest! Succes!

Vorig artikel De 3 beste (en slankste!) alternatieven voor warme chocomelk
Volgend artikel RECEPT: EARLY SUMMER CRAZE (MOCKTAIL)