Doorgaan naar inhoud
verschil honger en dorst

Zo herken je makkelijk het verschil tussen honger en dorst

Iedereen heeft wel eens last van een rommelende maag. Het rommelgeluid herinnert je er aan dat die opnieuw gevuld moet worden. Voor wat kies je dan? Het is niet altijd de honger die je maag geluidjes doet maken. Ook dorst kan het rommelgeluid veroorzaken. Dat maakt het heel verwarrend om te weten hoe je jouw maag even kan stillen. Zo herken je makkelijk het verschil tussen honger en dorst.

Honger- en dorstprikkels

verschil honger en dorst Veel mensen gaan er bij een rommelende maag onmiddellijk vanuit dat ze honger hebben en grijpen automatisch naar eten om het hongergevoel te stillen. Toch is het niet altijd zo dat een rommelende maag voortkomt uit hongerprikkels. Dorstprikkels kunnen zich op dezelfde manier presenteren. Die prikkels ontstaan in de hersenen in de hypothalamus. Dat is een onderdeel van ons brein dat instaat voor de basisbehoeften van de mens zoals eten en slapen. Als het glucosegehalte in je bloed daalt tot onder een bepaald niveau, krijgt de hypothalamus een signaal. Dat signaal resulteert in honger- en dorstprikkels of een hongergevoel. In beide gevallen kan dat zich uiten via bijvoorbeeld een rommelende maag. Dan lijkt het misschien alsof je honger hebt, terwijl je gewoon wat meer moet drinken.

Luister naar je lichaam

verschil honger en dorst Dat is meteen één van de redenen waarom het zo belangrijk is om voldoende water te drinken tijdens je dag. Zo ga je honger en dorst niet te snel verwarren met elkaar. Automatisch honger verwarren met dorst kan ervoor zorgen dat je jouw dieet verpest door meer te eten dan je eigenlijk nodig hebt. Daarom zijn natuurlijke extracten zoals SkinnyLove ideaal als toevoeging aan jouw water. Op die manier krijg je meer voedingsstoffen binnen, waardoor je langer voldaan zal zijn en makkelijk toekomt tot je volgende maaltijd. Luister eerst naar je lichaam voor je naar eten grijpt om het hongergevoel weg te krijgen. Denk eens na over wanneer je voor het laatst hebt gegeten en uit welke ingrediënten je maaltijd bestond. Als die bijvoorbeeld veel vezels bevatte, is de kans groot dat het hier gewoon om dorst gaat. Als je eigenlijk te weinig hebt gegeten, dan heb je weer meer energie nodig om te kunnen functioneren en is het tijd voor een snack. Iets zoals de Craving killer zal je meer energie geven en bovendien zorgen voor een langer verzadigd gevoel. Als je een droge mond of droge keel hebt, dan moet je meer drinken.

Lees ook: Wist je dat er verschillende soorten honger zijn?

Je kan ook altijd eerst een glas water drinken om het eerste hongergevoel te stillen. Als je alleen maar dorst had, zal het gevoel verdwijnen, anders zal je merken dat je nog steeds honger hebt en dan weet je dat het tijd is om iets te eten. Zo herken je makkelijk het verschil tussen honger en dorst!

Vorig artikel De ravissante radijs: de ideale groente voor de zomer
Volgend artikel 5 handige tips om te sporten met warm weer