Doorgaan naar inhoud
Kortingen tot -25% + 2+2 GRATIS op een berg producten!
Kortingen tot -25% + 2+2 GRATIS op een berg producten!
afvallen in zomer

4 verrassende redenen waarom je minder snel afvalt in de zomer

De meeste mensen starten hun queeste richting het ideale zomerlijf jammer genoeg elk jaar te laat. Het perfecte moment om hier mee te beginnen, is namelijk tijdens de wintermaanden. Waarom? Omdat afvallen in de zomer trager gaat dan afvallen in de winter.

Jawel, je leest het goed. Je humeur zal tijdens die zonnige dagen wel de hoogte ingaan, maar als tegenbeweging gaat het cijfer op je weegschaal moeilijker omlaag. Dit is waarom. 

volwaardige vleesvervangers

Blijf je in de zomer speciaal flink van alle ongezonde snacks op een terrasje of op een barbecue, en heb je toch het gevoel dat je ondanks die inspanningen die extra kilo's moeilijker kwijtraakt dan in de winter? Dan zit je gevoel juist. Aan je inspanningen ligt het zeker niet, wel aan het weer. In de zomer krijgt je lichaam andere invloeden te verwerken dan in de winter. Laat je hier vooral niet door demotiveren: een gezonde levensstijl is het hele jaar door belangrijk!

Lees ook: 7 overtuigende redenen om meer pure voeding te eten

1. Trager metabolisme

metabolisme

De snelheid van het metabolisme of de stofwisseling van het lichaam is gelijk aan de hoeveelheid energie die het lichaam verbrandt. Dat metabolisme wordt beïnvloed door verschillende factoren zoals je leeftijd, je gewicht, je geslacht en zelfs het weer. Wie een snel metabolisme heeft, verbrandt heel vlug energie, waardoor die persoon ook sneller afvalt. In de warme zomermaanden werkt het metabolisme daarentegen altijd zo'n 10% trager. Simpelweg omdat je lichaam minder moeite heeft om op temperatuur te blijven dan in de winter. Als het buiten koud is, moet je lichaam meer energie gebruiken om zichzelf warm te houden, terwijl het in de zomer geen extra warmte moet produceren. Gelukkig betekent dat niet dat je helemaal niét kan afvallen in de zomer. Geef de moed dus zeker niet op!

Lees ook: 6 manieren om je metabolisme een boost te geven op oudere leeftijd

2. Meer vocht vasthouden

Tijdens warme dagen zweet je dan misschien net iets meer, toch gaat je lichaam meer vocht vasthouden, wat afvallen in de zomer bemoeilijkt. Wanneer het warmer is, staan je bloedvaten wijder open, waardoor vocht zich makkelijker ophoopt. Dat is meteen de reden waarom het op warme dagen aangeraden wordt om nog meer water te drinken dan anders. Wie veel water drinkt, houdt minder vocht vast. Voor wie geen fan is van droog water is een natuurlijk drankje zoals SkinnyLove zeker een aanrader. Naast voldoende water krijg je zo ook een extra dosis vitaminen en mineralen binnen.

Lees ook: 6 tips om makkelijker voldoende water te drinken

3. Minder beweging

afvallen in zomer

In de winter sporten we gemiddeld meer dan in de zomer. Hoewel het heerlijk is om met het zonnetje op ons gezicht een toertje te gaan lopen, is sporten in (te) warme temperaturen niet gezond voor ons lichaam. Zeker wanneer de thermometer warmer dan 27 graden aangeeft, blijf je beter thuis. Om deze reden vermindert de hoeveelheid beweging tijdens de zomermaanden. Probeer in plaats van een intensievere sportsessie een kort wandelingetje of een fietstocht te maken. Elke vorm van beweging is een boost voor je dieet.

Lees ook: Meer beweging dankzij deze 5 handige tips (ideaal als je niet van sporten houdt!)

4. Minder slaap

Als buiten de temperaturen oplopen, slapen we minder goed. Dat zorgt ervoor dat je tijdens de zomer slechter slaapt dan tijdens de koudere winter. Ook blijft het langer licht in de zomer, waardoor je lichaam minder snel moe is. Wie minder slaapt, valt sowieso minder snel af. We weten allemaal dat voldoende nachtrust belangrijk is voor een gezond lichaam!

Lees ook: Dit fruit levert jou een hemelse nachtrust op

Deze vier redenen verklaren dus waarom afvallen in de zomer zo moeilijk is. Al zijn we er zeker van dat jullie er toch in slagen positieve resultaten neer te zetten!

Vorig artikel Dit fruit levert jou een hemelse nachtrust op
Volgend artikel De mentale lenteschoonmaak: zo begin je eraan