Doorgaan naar inhoud
dansen

Daarom is dansen goed voor je lichaam en je geest

Of je nu goed kan dansen of niet: het is altijd leuk om op je favoriete liedje eens goed mee te shaken. Dansen kan je zowel professioneel of als hobby doen, bij je thuis in de woonkamer of wanneer je weggaat in het weekend. Ongeacht waar je danst, je lichaam heeft er meer baat bij dan je misschien denkt. Toch eens een dansje placeren deze week?

Shake it off

dansen In onze westerse cultuur is het niet meteen gebruikelijk om spontaan te beginnen dansen. We worden tegengehouden door drempels, waardoor we niet snel onze vreugde of ons enthousiasme in deze vorm zullen uiten. Goed nieuws voor wie zich toch over deze drempel kan zetten: dansen heeft een positief effect op je lichaam en je geest. Wie danst, gooit even zijn lichaam los en schudt daarmee letterlijk de stress van het dagelijkse leven van zich af. Je zal endorfines aanmaken, waardoor je jezelf automatisch gelukkiger gaat voelen. Bij gevoelens van angst of stress helpt het om traag te dansen, zodat je jezelf bewust bent van elke beweging die je maakt. Een slechte dag? You know what to do.

Klinkt als muziek in de oren

dansen De muziek waarop je danst, speelt hier ook een belangrijke rol bij. Je weet zelf maar al te goed dat het type muziek waar je naar luistert een invloed heeft op je humeur. Wanneer je naar muziek luistert en danst gebeurt er zowel veel in je lichaam als in je brein. Het zijn allemaal prikkels die emoties teweegbrengen. De hersengebieden voor emoties liggen naast de hersengebieden die de motoriek aansturen. Dat is een van de redenen waarom muziek soms bepaalde rillingen kan veroorzaken. Je hoort iets, je lichaam traceert dit en reageert met een gepaste reactie. Een liedje waar je gelukkig van wordt en waar je maar al te graag op danst, zal je dus in een veel beter humeur stellen.

Dans de ouderdom weg

dansen Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat je door regelmatig te dansen het verouderingsproces kan vertragen. Mensen die vaak dansen zouden minder snel achteruitgaan wat het functioneren van de hersenen betreft. Ook het lichamelijke functioneren blijft meer in balans bij mensen die vaak dansen, dan bij zij die amper tot nooit dansen. Dat heeft grotendeels te maken met het feit dat je door te bewegen je flexibiliteit verbetert. Ook heb je hierdoor minder snel last van gewrichtspijnen en stramme spieren na het sporten. De dansbewegingen zijn bevorderlijk voor het herstelproces.

Lees ook: Makkelijke tips voor meer beweging op kantoor

Dans jij vaak al je zorgen weg? Vanaf nu zeker eens regelmatig goed dansen om alle stress uit je lijf weg te krijgen!

Vorig artikel Aha: een verklaring voor de werking van aantrekkingskracht
Volgend artikel 5 x waarom de asperge onze favoriete lentegroente is