Doorgaan naar inhoud
ziek

De 6 ultieme tips waardoor je nooit ziek wordt

Aangezien we ook maar mensen zijn, worden we allemaal wel eens ziek. Het immuunsysteem laat af en toe een verkoudheid of griepje door, waardoor we ons ellendig voelen en het liefst een hele dag in bed blijven liggen. Dat ziek zijn niet meteen onze favoriete bezigheid is, spreekt voor zich. Bovendien komt het altijd op een ongepast moment. Dankzij deze 6 ultieme tips voor een beter immuunsysteem word jij nooit meer ziek.

1. Slapen op een vast tijdstip

met een schok in slaap vallen Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat wie elke nacht 8 uur of meer slaapt maar liefst drie keer minder kans heeft om een verkoudheid te krijgen dan mensen die minder dan 7 uur slapen. De verklaring hiervoor? Tijdens je slaap herstelt je lichaam van de actieve dag en reguleert het stresshormonen die je vatbaarder maken voor infecties. Niet iedereen geraakt aan 8 uur slaap, maar simpelweg elke nacht ongeveer hetzelfde aantal uren slapen, blijkt even effectief. Zo weet je lichaam hoeveel tijd het heeft om tot rust te komen. Vanaf nu een vast tijdstip om te gaan slapen dus!

Lees ook: Daarom is slaaptekort even gevaarlijk als te veel alcohol drinken

2. Eet alle kleuren van de regenboog

Hoe meer verschillende kleuren er op je bord liggen, hoe beter. Voeding rijk aan antioxidanten zoals zoete aardappel, citrusvruchten, paprika's, rode druiven, blauwe bessen, spinazie en ga zo maar door hebben allemaal een andere kleur. Ze bevatten bovendien verschillende soorten vitamines. In deze opsomming alleen al vind je beta-caroteen, vitamine C, vitamine E en resveratrol. Al die vitaminen beschermen de cellen tegen kiemen en bacteriën die je ziek kunnen maken.

3. Hydrateer

ziek Wie voldoende drinkt, heeft in het algemeen een beter immuunsysteem en wordt dus minder ziek. Uiteraard gaat het hier dan niet over alcohol of frisdrank. Wat wel op het gezonde lijstje staat? Water, natuurlijke drankjes zoals SkinnyLove of zwarte thee. Deze dranken zitten vol antioxidanten en mineralen die je immuunsysteem versterken als je er elke dag voldoende van drinkt en dranken zoals koffie vermijdt.

Lees ook: 6 tips om makkelijker voldoende water te drinken

4. Spreek af met anderen

In tegenstelling tot wat de meeste denken, is met anderen afspreken net wel goed om ziektes te voorkomen. Je zou denken dat je dan met meer bacteriën in aanraking komt, maar de sociale factor op zich maakt jou al gezonder. Mensen met een goed sociaal netwerk lopen in stressvolle situaties minder risico om ziek te worden. Wanneer er bacteriën aanwezig zijn die tot een verkoudheid kunnen leiden, werkt knuffelen zelfs positief. You know what to do!

Lees ook: Afspreken met vrienden: waarom je het vaker moet doen

5. Was je handen

ziek Je moet je handen niet elke seconde van de dag wassen of ontsmetten, maar een aantal keer je handen wassen kan de kans op ziek worden met 50% verminderen. Was je handen voor het eten, nadat je van het toilet komt, voor je start met koken en wanneer je moet niezen of hoesten. Gebruik ook altijd zeep, zodat je de kans op ziek worden samen met de bacteriën wegspoelt.

6. Raak je gezicht niet aan

Wie af en toe door zijn ogen wrijft of regelmatig zijn gezicht aanraakt heeft meer kans om ziek te worden. Vaak is het aanraken van je gezicht zelfs een gewoonte. Hier alvast een reden om ermee te stoppen. Door voortdurend je gezicht aan te raken, mengen de bacteriën van je handen zich met die op je gezicht, waardoor je meer kans loopt om die verkoudheid of dat griepje te laten doorbreken. Dankzij deze 6 ultieme tips zal jij de komende weken alvast niet meer ziek worden!
Vorig artikel Dankzij deze signalen weet je dat je relatie gaat blijven duren
Volgend artikel Wat is de gezondheidskracht van de koolrabi?