Doorgaan naar inhoud
De meest gemaakte fouten tijdens een keto-dieet

De meest gemaakte fouten tijdens een keto-dieet

Een keto-dieet volgen is minder gemakkelijk dan je misschien denkt. Simpelweg je koolhydraten uit je voedingspatroon schrappen en veel vetten eten, zorgen er niet voor dat je gewicht verliest. Je dient je aan strikte regels te houden om deze meest gemaakte fouten tijdens een keto-dieet te vermijden.

Zoals gezegd dient het keto-dieet streng gevolgd te worden en moet je goed te weten wat je wel en niet mag eten.

Wat is een keto-dieet?

Een streng koolhydraatarm dieet waarbij je 70 tot 80% vetten, 10 tot 20% eiwitten en slechts 5 tot 10% koolhydraten eet. Dit zorgt ervoor dat je lichaam in ketosis gaat, zodat je vet verbrandt om aan energie te komen. Maar zo simpel als het klinkt, is het niet. Een paar fouten tijdens dit dieet kan er voor zorgen dat je lichaam bijvoorbeeld niet in ketosis gaat.

De meest gemaakte fouten tijdens een keto-dieet

fouten keto

Je bent niet goed voorbereid

Het keto-dieet zal niet werken wanneer je niet dagelijks plant wat en hoeveel je gaat eten. Het is meer dan enkel brood en pasta uit je dieet schrappen. Wanneer je dit niet doet, zal het averechts werken.

Je eet te veel proteïne

Ja, je leest het goed. Veel vleesliefhebbers denken dat je tijdens een keto-dieet onbeperkt steak (zonder friet) mag eten, maar dat is niet waar. Te veel steaks, hamburgers, spek en worst - allemaal door keto goedgekeurde voedingsmiddelen - verstoort het ketoseproces. Mensen die te veel eiwitten eten, hebben de kans dat hun lichaam niet in ketosis gaat en slanken dus niet af.* fouten keto-dieet

Je eet te veel calorieën

In de eerste weken van een keto-dieet is het niet ongebruikelijk dat je rap een aantal kilo kwijtspeelt. Een geweldige boost en een stimulans om door te gaan. Je zult echter snel merken dat de weegschaal blijft staan wanneer je niet in ketose bent en te veel eet. Als je meer eet dan je nodig hebt, zal je aankomen, zo simpel is het. Dus óók wanneer je een ketogeen dieet volgt. Een veelgemaakte fout die mensen maken is dat ze denken dat tijdens het keto-dieet het vet gewoon wegsmelt. Maar dat gebeurt niet wanneer je constant te veel blijft eten. Val je niet langer af? Dan wordt er aangeraden om zowel het aantal koolhydraten als calorieën bij te houden.

Je eet te veel keto "junkfood"

Sinds het keto-dieet aan populariteit wint en de vraag naar keto-goedgekeurde producten stijgt, springen commercele partijen hier handig op in. Koekjes, snoepvervangers, keto-proof chocolade,...  Je kunt hierdoor heel gemakkelijk boven je dagelijkse aanbevolen calorie-inname komen.

Liever gezond afvallen en nooit meer diëten? Zo lukt dat écht!.

Liever een natuurlijk alternatief?

Liever geen dieet volgen en (gezond) blijven eten? Bij SkinnyLove vertellen we je niet wat je wel en niet moet eten en hoef je geen calorieën of punten te tellen. Het is niet de bedoeling dat je je hele eetpatroon omgooit — integendeel. Drink twee shakes per dag en SkinnyLove doet de rest. De kruidenmengeling herprogrammeert je smaakprofiel³ , waardoor je geen zin meer hebt in zoet. Dit komt omdat gember, kaneel en matcha groene thee een gunstige invloed op je bloedsuikerspiegel hebben. Bovendien bevat SkinnyLove een dubbele vetverbrander2 die je vetmetabolisme sterk ondersteunt. 

Lees meer over SkinnyLove: Drie redenen waarom je beter kiest voor SkinnyLove dan voor het keto-dieet

Lees ook:

* The Ketogenic Diet - Kristen Mancinelli (dietist)
Vorig artikel Griepsymptomen en het keto-dieet: de keto-griep
Volgend artikel Wat is het verschil tussen het ketogeen en een koolhydraatarm dieet?