Doorgaan naar inhoud
mediterraans eten

Deze 2 nieuwe inzichten over mediterraans eten zullen je hoop geven

De positieve effecten van mediterraans eten zijn al langer bekend, maar met de regelmaat van de klok verschijnen er nieuwe onderzoeken die ons hoopvol stemmen. Lees even mee waarom ook jij veel fruit, groenten, granen vis en olijfolie, moet eten:

1. Mediterraans eten = minder kans op depressie

Eerdere studies toonden al aan dat het eten van veel fruit, groenten, granen, gezonde oliën en vis het risico verkleint op diabetes type 2, een hoge bloeddruk en hartziekten. Maar dat niet alleen, ook je ogen blijven er tot op latere leeftijd mooi en gezond door. Hoe dat komt, lees je in dit artikel. Nu blijkt dat je door mediterraans eten ook nog eens gelukkiger wordt. Onderzoekers ontdekten dat mensen die zich aan een mediterraans eetpatroon houden zo’n 33% minder kans hebben dan anderen om zich de volgende 8 tot 12 jaar neerslachtig te voelen. Voor psychiater Camille Lasalle is dit overtuigend bewijs dat er een verband bestaat tussen eetpatronen en geestelijke gezondheid. Dat is op zich niet verrassend. Er gaan namelijk in de wetenschap ook steeds meer stemmen op die stellen dat depressie in verband kan worden gebracht met ontstekingsreacties in het lichaam. Die worden dan weer veroorzaakt door slechte voeding.

2. Ook minder osteoporose

mediterraans etenEen tweede Britse studie toont een verband tussen het mediterraanse dieet en het behoud van sterke botten. Onderzoekers stelden vast dat het verlies aan botdichtheid veel minder groot is bij proefpersonen die een jaar lang mediterraans eten. De botdichtheid neemt bij ons allemaal af naarmate de jaren vorderen, maar in het geval van osteoporose gaat dit nog sneller. Het onderzoek toont vooral positieve resultaten wat de sterkte van het dijbeen betreft. Bij osteoporose ontstaat daar vaak een letsel, wat uiteindelijk kan leiden tot een heupbreuk. Deze resultaten zijn vooral veelbelovend voor osteoporoselijders, maar ook voor ouderen in het algemeen. Er wordt nu namelijk verder onderzocht of mediterraans eten onze botten sterker maakt op langere termijn (dus meer dan de 12 maanden van het initiële onderzoek). Hou je van vis, maar niet van zuiderse sardientjes of octopus? Probeer dan eens een Zweedse zalm (en lees alles over het goede, Zweedse leven in dit artikel).

Wil je graag weten waarom vette vis gezond is, ook als je op je lijn let? Lees dan: Koppels met een spannend seksleven eten dit zo vaak ze kunnen.

Vorig artikel 4 gewoontes van mensen die zich niet druk maken
Volgend artikel 7 redenen waarom we ons zo goed voelen in de sneeuw