Doorgaan naar inhoud
seks constipatie

Deze 5 natuurlijke middeltjes zitten in je keukenkast... en maken snel komaf met constipatie

Heb je last van constipatie? Natuurlijke middeltjes helpen soms even snel als spullen uit de apotheker. Grijp dus niet meteen naar het medicijnkastje! Deze items uit je keukenkast bieden snel redding in nood:

1. Blauwe bessen

Blauwe bessen en ander rood fruit is rijk aan vezels die je stoelgang vlotter laten verlopen. Bessen en rood fruit (ook aardbeien, bramen en frambozen) zijn lichter verteerbaar dan andere vezelrijke vruchten als peer en (groene) appels. Van appels, peren en steenfruit krijgen sommige mensen juist meer gasvorming, wat constipatie nog extra in de hand werkt. Eet jij wel genoeg vezels? Elders in onze blog vind je inspiratie om meer vezels toe te voegen aan je eetpatroon.

2. Water

metabolisme boostenAls je eens een dagje minder drinkt, kan dat constipatie triggeren. Daarom is het zo belangrijk dat je in een droge omgeving-zoals in het vliegtuig- de stewards lastig valt voor een glaasje water. H2O smeert de boel en verzacht de ontlasting. Gezonde hydratatie zorgt ervoor dat je dikke darm sneller geledigd wordt. Hoe langer stoelgangvast blijft zitten in de dikke darm, hoe droger hij wordt tot je ontlasting uiteindelijk steenhard wordt. Vind je de smaak van water maar saai? Voeg dan eens een schepje vezelrijke SkinnyLove toe.

3. Olijfolie

Elke dag olijfolie toevoegen aan je salades of warme gerechten is op zich een goed begin. Het helpt om je spijsvertering vlotter te laten verlopen. Word je in het holst van de nacht toch wakker met hevige krampen door constipatie? Dokters schrijven vaak een eetlepel olijfolie voor. Je ontlasting wordt hierdoor snel zachter, maar ook gladder waardoor het makkelijker wordt om te poepen. Tegen de ochtend laat dit natuurlijke middeltje vaak zijn werking al zien.

4. Chiazaadjes

Als je chiazaadjes in water laat weken, krijg je een soort gel die je kan opdrinken om constipatie tegen te gaan. Dokters bevestigen het positieve effect van de zaadjes; ze smeren de boel vanbinnen en zijn daarom een perfect natuurlijk laxeermiddel.

5. Spinazie

Spinazie, boerenkool en andere groene groenten zijn extreem rijk aan vezels. Dat bevordert niet alleen de darmperistaltiek (het samentrekken van de darm om voedsel te verteren), maar vormt ook bulk in de maag, waardoor je lichaam de stoelgang eruit wil duwen. Daarenboven zijn spinazie en groene groenten rijk aan magnesium, een mineraal dat de ontlasting zachter maakt.

Meer weten over het belang van vezels? Lees dan ook: Jouw onmisbare top 5 om meer vezels te eten

Wist je trouwens dat vrouwen vaker last hebben van constipatie? (Hoera. NOT!) Dokters vermoeden dat het om een hormonaal verschil gaat tussen mannen en vrouwen. Daarnaast spelen er nog een hele reeks andere factoren een rol. Zo kunnen zowel stress, slaapproblemen als bijvoorbeeld je menstruatiecyclus je spijsvertering in de war sturen. We hopen dat deze natuurlijke middeltjes snel soelaas brengen!

Vorig artikel Menopauze? Dan is deze eetlustremmer je beste vriend
Volgend artikel Waarom je jezelf elke week moet trakteren op een massage