Doorgaan naar inhoud
olijven

6 dingen die je nog niet wist over heerlijke olijven

Bij de gedachten aan olijven loopt het water ons al in de mond. Dit ontzettend lekkere hapje is het ideale aperitiefhapje om te serveren wanneer vrienden komen eten en het is nog eens gezond ook. Wist jij dit al over de heerlijke olijven?

1. Het zijn vruchten

olijven Een olijf is geen groente, maar wel een fruitsoort. Wat?! Ja, echt waar. Als je dacht dat je met olijven je dagelijkse portie groenten flink naar binnen kan smikkelen, dan ben je verkeerd. De olijf is de vrucht van de olijfboom of de 'olea europaea'. De olijfboom is een prachtige boom en hij levert je bovendien ook nog eens heerlijke vruchten op. Olijven zijn niet rechtstreeks eetbaar van de boom, dan zijn ze van smaak net iets te bitter en te hard. Als je de olijven twee weken lang in water laat weken en het water elke dag ververst, kan je na een week of twee smullen van de sappige olijven.

2. Er bestaan ongeveer 20 soorten

olijven Wie dacht dat de varianten van deze vrucht zich beperken tot groen en zwart, think again. Er bestaan maar liefst 20 verschillende soorten. De meeste olijfbomen die olijven produceren groeien rond de Middelandse zee, omdat het klimaat daar ideaal is om voldoende, kwaliteitsvolle olijven te produceren. Verder vind je soorten zoals kalamata, taggia of de gewone groene of zwarte olijven die je het bekendst lijken.

Lees ook: 5 dingen die je moét weten over tomaten

3. De groene variant is onrijp

Is de groene variant jouw favoriet? Dan hebben we een verrassend nieuwtje voor jou. De groene zijn namelijk nog niet rijp. Dat is waarom er zo'n groot smaakverschil bestaat tussen de groene en de zwarte olijven. Hoe het dan komt dat die groene olijven toch verkocht worden en klaar zijn voor consumptie? Dat ligt aan het moment waarop de olijven geoogst worden. Gelukkig zijn de groene olijven ook eetbaar, wat je zelf ongetwijfeld kan beamen als deze jouw favoriet zijn. Dat is dan ook meteen het grote verschil tussen de groene en zwarte olijven. De zwarte zijn wél rijp wanneer ze geplukt worden. Daardoor krijg je meer olijfolie uit de zwarte olijven en zijn deze ook iets zachter van smaak.

4. Olijfolie is de gezondste olie die er bestaat

wat betekent extra vierge Wil je iets bakken in de pan? Smijt dat pakje boter dan maar in de vuilbak en laat die andere plantaardige oliën maar aan de kant staan. De meest aardige van alle plantaardige oliën is namelijk de olijfolie. Meer specifiek kies je het best voor 'extra vierge olijfolie'. Die extra vierge wijst op het feit dat de olie puur is en dus geen toegevoegde stoffen bevat. Om deze naam te krijgen, moet de olie aan heel wat strenge criteria voldoen. Zo moet de olijfolie ten eerste afkomstig zijn van de eerste, koude persing van de olijven. Waarom? Omdat dit de meest pure vorm van olijfolie is die er bestaat. Ten tweede moet de zuurtegraad onder de 0,8 procent liggen.

Lees ook: Wat betekent ‘extra vierge’ in extra vierge olijfolie?

5. De vruchten zijn goed voor je hersenen

Olijven bevatten heel veel stoffen die een goede werking van het geheugen stimuleren. Zowel antioxidanten en fytonutriënten mogen hier de lof voor krijgen. Regelmatig wat olijven op het menu zetten, zou zelfs geassocieerd worden met een gezonder brein op latere leeftijd. Bijgevolg zou je een verkleinde kans op geheugenaandoeningen zoals Alzheimer hebben. Al kan dat bijna niet als een verrassing komen, aangezien alle gezonde voedingsmiddelen bijdragen aan een gezond brein op latere leeftijd. Verder dragen die antioxidanten ook nog bij aan een gezonder hart. Iets waar je ook op je oude dag nog serieus van kan genieten.

Lees ook: Langer een gezond brein behouden? Schrap deze voedingsgroep dan zeker niet

6. Ze hebben een ontstekingsremmende werking

effect van kruiden op je huid Naast antioxidanten en fytonutriënten bevatten olijven ook veel polyfenolen. Polyfenolen zijn eigenlijk een vorm van antioxidanten die je uit voeding kan opnemen. Deze hebben een ontstekingsremmend effect op je lichaam, waaruit je veel voordelen kan halen. Zo heb je minder last van ontstekingen in je gewrichten, minder pijn, ben je minder vaak ziek en zullen ook wondjes op de huid sneller genezen. Niet slecht als je het ons vraagt.

Lees ook: Een natuurlijke energieboost? Dit fruit zorgt ervoor

Genoeg redenen om de olijven te serveren op je volgende aperitiefavondje. Wil je wat variëren? Dan kan je altijd kiezen voor een olijfspread voor bij de gezonde hapjes. Zo kan je op meerdere manieren van de olijven genieten.

Vorig artikel Wat zijn de gezondste druiven: wit of rood?
Volgend artikel 4 plantaardige voedingsmiddelen met veel calcium