Doorgaan naar inhoud
snel prikkelbaar

Dit is waarom je zo snel prikkelbaar bent en dit kan je eraan doen

Soms heb je van die dagen dat je door het kleinste detail geïrriteerd geraakt en dat je jezelf boos voelt zonder enige grondige reden. Herken je jezelf hierin? Dan is de kans dat het je hormonen zijn die je zo prikkelbaar maken. Die balans van hormonen beïnvloedt onze hersenen, die op hun beurt onze emoties en gevoelens beïnvloeden. We kunnen ons dankzij de prikkels die onze hersenen uitsturen heel goed voelen of net heel slecht. Dit is waarom je zo snel prikkelbaar bent en dit kan je eraan doen.

Prikkelbaarheid

snel prikkelbaar Iedereen voelt zich wel eens prikkelbaar, ook mannen. Het lijkt een typisch vrouwelijk kwaaltje, omdat vrouwen doorgaans meer last hebben van hun hormonen tijdens de menstruatiecyclus. Toch hebben mannen eveneens hormonen in hun lichaam en worden hun gevoelens ook aangestuurd door prikkels in de hersenen. Dat is dan ook meteen de verklaring achter extreme prikkelbaarheid. Je hormonen zijn er verantwoordelijk voor wanneer je snel prikkelbaar bent en geïrriteerd reageert op anderen zonder dat je het eigenlijk zelf in handen hebt.

Lees ook: Oestrogeen heeft dit verrassende effect op de gezondheid van ons brein

Gelukshormonen

Ons lichaam bevat heel wat gelukshormonen die je goed en gelukkig doen voelen. Wanneer deze even niet in hoge gehaltes aanwezig zijn, kan het zijn dat je sneller geagiteerd geraakt. Eén van die zogenaamde feelgood-hormonen is serotonine. Dat is een neurotransmitter die een grote invloed heeft op hoe we ons voelen. De basis van dit hormoon is tryptofaan. Hoe meer tryptofaan je lichaam heeft, des te meer je lichaam serotonine kan aanmaken om je geluksgevoel te boosten. Merk je dat je meer prikkelbaar bent dan gewoonlijk? Eet dan voeding die tryptofaan bevat. Dat vind je terug in boekweit, champignons, basilicum of de vleesvervanger tempeh.

Lees ook: Een goed humeur dankzij deze 6 simpele trucjes

Gezonde darmen

buikvet Prikkelbare darmen kunnen leiden tot een prikkelbaar gemoed. Je darmflora heeft meer invloed op je emoties dan je denkt. Dat komt omdat serotonine grotendeels wordt aangemaakt in de darmen. Het is daarom belangrijk dat de goede en slechte darmbacteriën in balans zijn. Wie een goed humeur wil, moet dus zeker opletten dat de darmen gezond blijven. Gezonde en gevarieerde voeding zijn hiervoor ideaal. Eet veel verschillende plantaardige producten die voldoende vitaminen en vezels bevatten, zodat de goede darmbacteriën de bovenhand nemen en er voldoende serotonine geproduceerd wordt. Ook natuurlijke extracten zoals SkinnyLove toevoegen aan je water kan ervoor zorgen dat je darmflora beter in balans blijft.

Lees ook: 5 x voeding die helpt tegen het prikkelbaredarmsyndroom

Pure voeding

Naast serotonine is er nog dopamine als neurotransmitter om ons blij te maken. Deze stof activeert ons beloningscentrum in de hersenen, waardoor we een goed gevoel krijgen. Het wordt soms jammer genoeg in gang gezet wanneer we iets eten dat snelle suikers bevat. Daardoor zijn ongezonde dingen zo verslavend. We willen er steeds meer van, omdat we er door de dopamine gelukkig van worden. Vervang dit type voeding vol snelle suikers door gezonde en pure voeding. Op die manier ga je dezelfde dopamine-aanmaak stimuleren, maar zal je lichaam er op langere termijn blij mee blijven. Pure voeding is onbewerkt en bevat geen overbodige suikers die de bloedsuikerspiegel te hard doet schommelen. Hoe puurder, hoe beter.

Lees ook: 7 overtuigende redenen om meer pure voeding te eten

Beweging

gezonde keuzes Oké, er zijn ongetwijfeld mensen die niet bepaald gelukkig worden van beweging en alle sport het liefst vermijden. Toch is beweging het proberen waard, want het doet je oprecht beter voelen. Tijdens het sporten, maakt je lichaam namelijk endorfine aan. Dat geeft je een enorme energie- en adrenalineboost. De endorfine zorgt voor een bijna euforisch en allesomvattend geluksgevoel alsof je de hele wereld weer aankan.

Lees ook: 4 tips om de aanmaak van gelukshormoon te stimuleren

Als je snel prikkelbaar bent, ligt het dus aan een tekort van serotonine, dopamine en endorfine. Dat tekort brengt je gevoelsmatig uit balans waardoor je emotioneler rondloopt dan anders.

Vorig artikel 4 handige trucjes om je drankjes koel te houden in de zomer
Volgend artikel 5 x wat het keukenkruid basilicum voor je lichaam doet