Doorgaan naar inhoud
hongergevoel na het eten van een appel

Een hongergevoel na het eten van een appel? Dit is hoe het komt

Fruit is een ideaal tussendoortje, daar twijfelen we niet aan. Toch is het ene stuk fruit niet het andere stuk fruit. Heb jij bijvoorbeeld af en toe een hongergevoel na het eten van een appel? Dan ben je niet alleen. Dit is hoe het komt.

Bye bye appels?

rimpels bestrijden Eerst en vooral: geen paniek, een appel is wel degelijk gezond. Je moet je favoriete fruit dus zeker geen vaarwel zeggen na het lezen van dit artikel. Appels zijn rijk aan vezels en water, stimuleren gewichtsverlies, zorgen voor een lagere cholesterol, bevorderen de darmflora, verstevigen de botten en kunnen je wel degelijk een verzadigd gevoel opleveren. Toch is dat niet bij iedereen het geval. Een hongergevoel na het eten van een appel, hoe kan dat dan?

Piek in bloedsuikerspiegel

kaneel De schuldigen die jouw hongergevoel veroorzaken? Fruitsuikers. Het gaat hier dan wel over natuurlijke suikers, toch kunnen ook deze suikers jou amper een halfuur nadat je jouw lekkere appel hebt opgegeten opnieuw naar eten doen verlangen. Dat is afhankelijk van hoe gevoelig je bent voor vruchtensuikers. Als je hier redelijk gevoelig aan bent, heb je de pech dat je bloedsuikerspiegel snel piekt en even snel weer daalt. Dat zorgt ervoor dat je hongergevoel sneller terugkeert dan gehoopt. Al is dit niet bij iedereen het geval, heel wat mensen voelen zich wél verzadigd na het eten van een appel en hebben hier geen last van. Lees ook: 4 simpele tips om je bloedsuikerspiegel stabiel te houden

Snelle suikers

elke dag een appel Maar... dat is niet de hele verklaring. Ongeacht van hoe gevoelig je voor deze vruchtsuikers bent, doen appels je bloedsuikerspiegel sowieso schommelen. Begrijp ons niet verkeerd: je eet nog steeds beter een appel dan een suikerwafel. Een appel bevat voor een fruitsoort redelijk veel snelle suikers, waaronder glucose en fructose. Die worden dus meteen opgenomen in het bloed, waardoor ze de aanmaak van insuline stimuleren. Je hebt glucose en insuline nodig om voldoende energie te hebben. Door die piek in de bloedsuikerspiegel verloopt de balans in het insulinegehalte trager. Daardoor ervaar je snel opnieuw een hongergevoel na het eten van een appel. Lees ook: Waarom je écht elke dag een appel moet eten Heb jij dus soms een hongergevoel na het eten van een appel? Dan ben je niet alleen. Gelukkig betekent dit niet dat het fruit ongezond is. Het verschilt gewoon van persoon tot persoon hoe gevoelig je bent voor de vruchtsuikers. Oef!
Vorig artikel Zeg dag tegen faalangst dankzij deze doeltreffende tips
Volgend artikel Zo lukt het jou om plantaardig(er) te eten