Doorgaan naar inhoud
effect van emoties op gewicht

Dit is het effect van emoties op gewicht

Heb je het gevoel dat hoe hard je ook je best doet, het afslanken maar niet lijkt te lukken? Gewicht verliezen kan toch niet zo moeilijk zijn? Je eet gezonder, beweegt meer en toch gaat dat wijzertje op die weegschaal maar niet naar beneden. Klinkt dat jou bekend in de oren? Dan is de kans groot dat je andere factoren die een invloed hebben op je gewicht buiten beschouwing laat. Neem nu je emoties bijvoorbeeld, die hebben een grotere invloed dan je denkt. Dit is het onmiskenbare effect van emoties op gewicht.

Meer dan voeding en beweging

vrouwen moeilijker afvallen Een gezond gewicht bereiken, doe je niet alleen door te focussen op gezonde voeding en meer lichaamsbeweging. Je mentale toestand, hoe je jezelf voelt of het effect van emoties op je gewicht is namelijk groter dan je denkt. Wanneer je niets verandert aan je emoties of een bepaald emotioneel patroon, waardoor je telkens in gewoonten terugvalt, gaat er op lange termijn niets veranderen aan je algemene gezondheid. Dat is ook wat heel vaak het zogenaamde jojo-effect veroorzaakt. Je lichaam reageert onvermijdelijk op de input die het krijgt van emoties en hormonen. Ga je bijvoorbeeld sporten, maar doe je dit tegen je zin en haal je er amper plezier uit? Dan gaat het geen merkbaar effect hebben op je gewicht, omdat je jezelf ook niet helemaal inspant zoals zou moeten. Zo gaat het ook met gezonde voeding. Als je voortdurend aan ander eten denkt, terwijl je jouw gezonde maaltijd opeet, dan eet je niet bewust en zal je lichaam niet voldaan en verzadigd zijn na de maaltijd. Wanneer deze twee elementen jou bekend in de oren klinken, betekent dat eveneens dat je motivatie om af te vallen niet helemaal goed zit. Je moet echt een persoonlijke beweegreden hebben om door te zetten en jezelf te motiveren, anders ga je nooit een gezond gewicht bereiken. Lees ook: Vanuit een gezonde geest naar een gezond lichaam met deze drie tips

Emotionele patronen

effect van emoties op gewicht Emoties zijn belangrijk, omdat ze ten eerste de balans van je hormonen bepalen en ten tweede een impact kunnen hebben op hoeveel en wat je eet. Die tweede reden geldt voornamelijk voor de categorie mensen die echte emotie-eters zijn. Vaak zit dat er bij die mensen al van kleins af aan in, omdat ze van thuis uit hebben meegekregen dat eten troostend werkt. Verdrietig? Vlug een ijsje ter compensatie. Flink je hele avondmaaltijd opgegeten? Een snoepje als beloning. Op die manier associëren bepaalde mensen eten met bepaalde emoties of zelfs met een gevoel van troost. In hun hoofd volgt er altijd een soort reactie op een bepaalde emotie in de vorm van eten. Dat is een grote boosdoener bij heel veel mensen met overgewicht. Het effect van emoties op gewicht is voornamelijk afhankelijk van hoe iemand met bepaalde emoties omgaat. Meer specifiek de volgende drie soorten gevoelens hebben hier een grote impact op. Lees ook: Beter omgaan met emoties doe je zo

1. Angstgevoelens

faalangst Je kan eten vanuit bepaalde emoties eigenlijk bekijken als een ingesleten patroon van gewoonten dat je niet zomaar van je kan afschudden. Als je ooit ergens in je leven bent gaan geloven dat je troost haalt uit eten, wanneer je jezelf bijvoorbeeld angstig of onzeker voelt, dan zal het heel veel mentale energie vergen om die gewoonte te doorbreken en deze gewoonte jouw gezonde levensstijl niet te laten boycotten. Wanneer je altijd naar eten grijpt in momenten van angst en onzekerheid, lijkt dat eten jou een veilig gevoel te geven. Dat gevoel van veiligheid is slechts een illusie, want emotioneel eten is de oplossing niet. Tip: grijp niet automatisch naar eten wanneer je jezelf onzeker of angstig voelt. Erken eerst je gevoelens en sta stil bij hoe je jezelf voelt. Die emoties wegeten, lost het probleem niet op. De kans is groot dat je jezelf achteraf dubbel zo slecht voelt, afhankelijk van welk eten je hebt gekozen om je gevoelens mee weg te eten. Vraag jezelf af waarom je je angstig of onzeker voelt. Door jezelf meer bewust te worden van dit patroon, wordt het steeds makkelijker om hier afstand van te nemen en er tegenin te gaan. Lees ook: Is er een verschil tussen een angstaanval en een paniekaanval?

2. Verdriet

effect van suikers op je brein Het effect van emoties op gewicht wordt grotendeels bepaald door emoties zoals verdriet die als trigger werken om voornamelijk ongezonde voeding te consumeren. Verdriet is een enorm lastige emotie waarmee niet veel mensen op een juiste manier kunnen omgaan. Net zoals bij die angstgevoelens, is het voor veel mensen een gewoonte geworden om zichzelf te troosten met eten. Emotioneel eten krijgt niet voor niets de naam comfort food. Nochtans biedt die voeding niet de troost of het comfort dat je zoekt. Het ongemakkelijke gevoel dat verdriet oproept, zorgt voor een nood aan suiker, omdat je lichaam stiekem weet dat het dopamine- en serotonineniveau daardoor de hoogte in gaat en je jezelf weer iets beter voelt. Je verdrietig gevoel kan inderdaad kortstondig eventjes verdwijnen, maar vergis je niet: het zal terugkomen wanneer je de kern van het probleem niet aanpakt. Tip: Vraag jezelf af waarom je verdrietig bent. Het kan misschien pijnlijk zijn om hier mee geconfronteerd te worden, maar op lange termijn ben je hier veel meer mee dan met jezelf te troosten via comfort food. Je kan geen persoonlijke groei doormaken wanneer je ongemakkelijke emoties altijd aan de kant schuift en een muur opbouwt om er vooral niet mee te dealen. Erken, trek er lessen uit en ga verder. Daar moet je uiteraard alle tijd voor nemen die je nodig hebt, maar je emoties wegeten, is hier geen stap vooruit. Lees ook: Dit is het effect van emoties op jouw hartgezondheid

3. Stress

meer eten door stress Heel wat emotie-eters zijn voornamelijk stresseters. Grijpen naar comfort food in stressvolle tijden, zal je lichaam absoluut geen goeds brengen. Waarom niet? Door een hoger cortisolgehalte in je lichaam, sla je sneller en meer vet op dan tijdens andere momenten of wanneer jouw hormoonniveaus in balans zijn. Wie eet vanuit stressgevoelens, komt sneller aan. Heb je heel wat te verduren gekregen en wil je hier goed mee omgaan? Grijp dan niet naar eten om van dat stressvolle gevoel af te komen, in de meeste gevallen bezorgt het je alleen nog meer stress. Tip: Wil je écht je hoofd leegmaken en van dat stressvolle gevoel afkomen? Dan kan je beter een rondje wandelen, wat sporten, een grappige serie kijken of bij iemand je hart luchten waardoor je jezelf weer beter voelt. Ontspannen en ontstressen lukt alleen als je jouw hoofd leegmaakt, alleen maar eten zal daar niet bij helpen. Lees ook: Een natuurlijk hulpmiddel tegen stress vind je bij deze voeding Onthoud dus dat het effect van emoties op je gewicht afhankelijk is van hoe jij omgaat met bepaalde emoties. Hierbij is het belangrijk dat je jouw emoties kan erkennen en er iets uit leert om vervolgens weer verder te gaan. Heb je toch een zoete craving? Probeer dan te kiezen voor een gezondere optie zoals een stuk fruit of een craving killer bar, zodat je al jouw inspanningen niet zomaar de vuilbak ingooit samen met die lege chips. Het is uiteraard oké om af en toe te zondigen en eens toe te geven aan die ene snack die je zó graag eet. Het gaat simpelweg om het vinden van een balans, en dat telt ook voor omgaan met emoties.
Vorig artikel Originele pompoensoorten die je zeker moet proeven deze herfst
Volgend artikel Je weerstand versterken? Dit hormoon doet dat stiekem voor jou