Doorgaan naar inhoud
tekort aan eiwitten

Een tekort aan eiwitten herken je via deze overduidelijke signalen (en zo los je het op)

Proteïnen of eiwitten zijn zeer geliefd bij de fanatieke sporters onder ons, omdat eiwitten een grote rol spelen bij de opbouw van spieren en bij een vlot spierherstel. Toch zijn eiwitten daarom niet minder belangrijk voor mensen die niet zoveel sporten. Wanneer je te weinig eiwitten binnenkrijgt, gaat je lichaam signaleren dat het dringend tijd is om dat tekort weer aan te vullen. Een tekort aan eiwitten herken je zo.

Eiwitten: wat doen ze ook alweer?

tekort aan eiwitten Eiwitten zijn voedingsstoffen zoals koolhydraten en vetten: ze zijn onmisbaar voor een gezond lichaam in topvorm. Eiwitten leveren jou energie en aminozuren op. Die laatste functioneren als bouwstenen in de lichaamscellen. Het zijn dus belangrijke bouwstoffen voor het lichaam en het is nodig voor de opbouw en het herstel van verschillende weefsels en organen. Daarnaast zijn het eveneens bestanddelen van enzymen, hormonen en van het immuunsysteem. Per kilo van je lichaamsgewicht heb je minstens 0,8 gram eiwit nodig. De precieze aanbevolen dagelijkse hoeveelheid is afhankelijk van je leeftijd, groei en de intensiteit van je beweging. Kinderen hebben bijvoorbeeld meer eiwitten nodig omdat ze nog moeten groeien en eiwitten bijdragen tot de groei van spieren en botten. Lees ook: 3 slimme manieren om eiwitten aan je maaltijden toe te voegen

1. Broze nagels, doffe huid en breekbaar haar

Aangezien eiwitten belangrijke bouwstenen voor de lichaamscellen zijn, is het normaal dat heel wat dingen brozer worden. Je nagels, je haar en je huid zijn daar de eerste slachtoffers van. Heb je normaal zeer kwaliteitsvolle vingernagels, maar lijken ze nu sneller te breken? Is je haar zo futloos tegenover anders? Heeft je huid maar een grauwe teint? Dan kan het zijn dat je een eiwittekort hebt. Bij de huid kan dit zelfs resulteren in rode plekken, een droge en schilferige huid of pigmentverkleuring. Wanneer je geen tekort hebt, zijn deze zaken meer bestendig tegen alle externe invloeden, omdat het immuunsysteem dan ook beter is. Een kuur van het natuurlijke SkinnyLove is aan te raden wanneer je jouw immuunsysteem een boost wil geven. Het stimuleert de groei en de kwaliteit van je nagels, je haar en je huid. Lees ook: 5 x voedingsmiddelen die je gezond haar opleveren

2. Je hebt minder energie

tekort aan eiwitten Die eiwitten heb je nodig om spieren te kunnen kweken en om je lichaamscellen te voeden. Bij een tekort ervaar je een gebrek aan energie, omdat je lichaamscellen zich simpelweg trager of zelfs helemaal niet meer vernieuwen. De spieren zijn de grootste opslagplaats voor eiwitten in je lichaam, wanneer je er te weinig van eet, zal je in het algemeen vermoeider door het leven gaan. Die zwakheid te wijten aan een tekort kan op termijn zelfs leiden tot spierafbraak, dus raadpleeg bij de eerste signalen al meteen je huisarts voor een gezond plan van aanpak. Lees ook: Dit is waarom vermoeidheid slecht is voor je dieet

3. Leverproblemen

gezonde lever Een groot nadeel van een tekort aan eiwitten is een vette lever en vetophopingen in de levercellen. Op lange termijn kan dit tot verdere leververvetting leiden en zelfs tot leverfalen als je het uit de hand laat lopen. Dit komt ook veel voor bij mensen met obesitas of mensen die te veel alcohol drinken. Te weinig eiwitten zorgen voor een verzwakte synthese van de eiwitten die de vetten uit de lever afscheiden, waardoor het functioneren ervan slechter verloopt. Lees ook: Deze voeding bezorgt je een gezonde lever

4. Zwakker immuunsysteem

tekort aan eiwitten Het immuunsysteem is één van de slachtoffers die een tekort aan eiwitten maakt. Je weerstand gaat erop achteruit en je hebt dus meer kans om ziek te worden. Zeker in de koudere herfst en winter is dat geen aanrader, aangezien er dan meer bacteriën en microben klaar staan om je immuunsysteem aan te vallen en je ziek te maken met een verkoudheid, bronchitis, angine of een griepje. Ben je plots heel de tijd ziek terwijl je dat anders nooit bent? Laat dan je bloedwaarden eens controleren op vitaminetekorten. De kans is groot dat een tekort aan eiwitten of ijzer een van de schuldigen van jouw ziekte is. Lees ook: Is deze vitamine écht het wondermiddel tegen de griep?

Bronnen van eiwitten

tarwegras Er zijn zowel dierlijke als plantaardige eiwitten. De dierlijke categorie vind je voornamelijk terug in vlees, vis, melk, kaas en eieren. Wie vegetarisch of veganistisch eet, en dus voornamelijk plantaardig, focust best op de plantaardige eiwitten. Kijk voor deze vorm van eiwitten voornamelijk naar voedingsmiddelen zoals tarwegras, broccoli, spruitjes, spinazie, pompoenpitten, tofu en tempeh. Lees ook: 6 x plantaardige eiwitrijke voedingsmiddelen Een tekort aan eiwitten herken je dus aan deze signalen en via deze voedingsmiddelen los je het op.
Vorig artikel Is sporten voor het ontbijt gezonder of net niet?
Volgend artikel Slapeloosheid tegengaan met deze gouden tip (en het werkt écht)