Doorgaan naar inhoud
gezondheidsvoordelen koolrabi

5 gezondheidsvoordelen van koolrabi: lees ze hier!

De koolrabi is een vaak vergeten maar verrukkelijke groente die volgens sommigen naar bloemkool smaakt. Hij is dus niet alleen smaakvol, maar koolrabi bevat ook tal van gezondheidsvoordelen!

1) Vermindert het risico op  kanker

gezondheidsvoordelen koolrabi
Koolrabi behoort tot de kruisbloemige groenten, dé koploper in bestrijding van kankercellen. Zo ook bloemkool, broccoli, boerenkool en tal van andere groenten! Door de aanwezige stoffen in koolrabi (o.a. glucosinolaten) wordt het risico op darm- en longkanker sterk verminderd.

2) Verbetert de gezondheid van het hart

gezondheidsvoordelen koolrabi
Voedingspatronen met veel groenten, zoals bijvoorbeeld koolrabi, beschermen je tegen hart- en vaatziekten. Koolrabi is ook rijk aan kalium, wat van belang is om het hart optimaal te laten functioneren. Daarnaast is koolrabi rijk aan B-vitamines (meerbepaald B1, B3 en B5) die je cellulaire stofwisseling beter helpen te werken. Door meer groenten en fruit te eten, kan je de conditie van één van jouw meest vitale organen verbeteren. Gewoon doen dus!

3) Verlaagt het risico op diabetes en obesitas

gezondheidsvoordelen koolrabi
Net als alle andere groenten en fruit bevat koolrabi heel veel water en vezels, wat ervoor zorgt dat je je verzadigd voelt, en als gevolg daarvan gewicht gaat verliezen. En omdat obesitas één van de belangrijkste factoren is voor het ontwikkelen van diabetes type 2, kun je via een gezond dieet de kans op het ontwikkelen van diabetes type 2 verlagen. Om snacken tussen de maaltijden te verminderen kan je dus koolrabi proberen te eten. Of onze SkinnyLove Bars, die kan je heel de dag door eten zonder schuldgevoel. Minder (ongezond) snacken tussen maaltijden door helpt je op een gemakkelijke manier gewicht verliezen.

4) Verlaagt de bloeddruk

gezondheidsvoordelen koolrabi
Hoge bloeddruk is een veelvoorkomende aandoening waarbij de langdurige druk uiteindelijk tot gezondheidsproblemen kan leiden. Een van de beste manieren om op een natuurlijke manier je bloeddruk te verlagen, is door middel van een gezond voedingspatroon. En in dat voedingspatroon passen groenten en fruit perfect! Maar ook boekweitpasta of gezonde SkinnyLove spreads zijn producten die zeker geen kwaad kunnen.
We hebben al heel wat gezondheidsvoordelen van de koolrabi opgesomd, zoals de grote hoeveelheid kalium die de groente bevat. Kalium verlaagt de bloeddruk en speelt dus een belangrijke rol in de werking van het menselijk lichaam.

5) Gezond metabolisme

gezondheidsvoordelen koolrabi
Een gezond metabolisme is van groot belang voor je gezondheid omdat je lichaam dan snel en zo optimaal mogelijk alle voedingsstoffen uit je voedsel te verkrijgt. Kruisbloemige groenten, waaronder koolrabi, bevatten zeer veel vezels die bijdragen aan een gezonde spijsvertering door een snelle afbraak van vetten, het voorkomen van verstopping en het tegengaan van een opgeblazen gevoel. Onze SkinnyLove kuren ¹ helpen jouw metabolisme ook te verlagen & stimuleren de vetafbraak² door de prebiotische ingrediënten zoals vijgcactus en kurkuma. Als je nog geen koolrabi in je maaltijden gebruikte, heb je nu redenen genoeg om eens iets met koolrabi te maken! Gebruik 'm rauw in een salade of stoof de groente met wat pasta op. Lekker én gezond!
Vorig artikel De gezondheidsvoordelen van tonijn die je vandaag zin doen krijgen in tonijn
Volgend artikel Overgewicht en corona: is er een verband?