Doorgaan naar inhoud
Het hongerhormoon: de invloed van ghreline op je gewicht

Het hongerhormoon: de invloed van ghreline op je gewicht

Wanneer je wil afslanken, is wilskracht alleen helaas niet altijd voldoende. Hormonen hebben grote invloed op je eetpatroon en je gewicht. Het 'hongerhormoon' ghreline speelt een grote rol in hoeveel je eet en dus ook hoeveel je weegt.

Wat is ghreline?

Ghreline is een hormoon dat hoofdzakelijk door de maag wordt geproduceerd en afgegeven, met kleine hoeveelheden die ook worden afgegeven door de dunne darm, de alvleesklier en de hersenen. Ghreline heeft talrijke functies, waaronder het stimuleren van de eetlust, het verhogen van de voedselopname en het bevorderen van de vetopslag. Het wordt hierdoor ook wel het "hongerhormoon" genoemd. Het geeft je hersenen dus een seintje dat je eten nodig hebt. Maar wanneer je nu net wat minder wil eten, kan dat voor problemen zorgen.

Ghreline en leptine

Wanneer je maag vol is, stopt de aanmaak van ghreline en start je lichaam met het produceren van leptine (het verzadigingshormoon). In theorie betekent dit, dat je pas weer trek in eten krijgt wanneer je maag leeg is en zo niet te veel of te weinig eten binnenkrijgt. In de praktijk ligt dat vaak anders..

Honger, diëten en het jojo-effect

ghrelineWanneer je snel verteerbaar voedsel eet, zal je maag sneller leeg zijn en je eerder een seintje krijgen dat je honger hebt. Je eet dan dus meer dan je nodig hebt. Ook door stress, te weinig slaap en onregelmatige eettijden beïnvloeden je ghrelinelevels. Het gevolg is dat veel mensen te veel van dit hongerhormoon aanmaken. Dat leidt in de meeste gevallen uiteindelijk tot overgewicht. Wanneer start met een dieet, stijgt de productie van het hongerhormoon nog sneller. Je lichaam merkt dat je minder eet, en denkt dat je aan het verhongeren bent. Het geeft dan een signaal af dat je meer voedsel nodig hebt. Met als gevolg: honger en cravings. Ghreline is mogelijk een belangrijke schuldige aan het zo bekende jojo-effect. Want als je steeds honger hebt, is het moeilijk om niet weer bij te komen.

Tips om ghreline te verlagen

Heb jij continu honger? En kun je geen dieet volhouden? Lees dan snel verder!

Langzaam verteerbaar voedsel

Zolang je maag vol zit, blijft de aanmaak van ghreline beperkt. De truc is dus om je maag zo lang mogelijk vol te houden! Snelle koolhydraten als suiker, witte granen en vruchtensap kun je beter vermijden. Die verdwijnen erg snel uit je maag en op je heupen, buik of ergens anders. Complexe koolhydraten kunnen je zelfs helpen bij het afvallen. Dit komt doordat producten met langzame koolhydraten ook zeer veel vezels bevatten. SkinnyLove is een natuurlijk voedingssupplement dat veel vezels bevat¹⁰ zodat je lang een verzadigd gevoel hebt en minder snel honger. 

Lees ook: Zijn koolhydraten nu goed of slecht als je wilt afslanken?

Prop je niet vol

Er is nog een goede reden om je suikerinname te beperken: het zorgt ervoor dat je snel te veel eet. Hetzelfde geldt voor veel smaakversterkers. Het nadeel daarvan is dat je maag gewend raakt aan dat volle gevoel. Je gaat het daarom steeds minder snel waarnemen. Het gevolg: je lichaam denkt sneller dat je eten nodig hebt, en de ghrelineproductie gaat omhoog.

Keep the rythm 

Wanneer je lichaam ‘weet’ dat je altijd rond 1 uur je lunch eet, 'panikeert' het een pak minder  als je om 12u30 een lege maag hebt. Je maakt dan ook minder ghreline aan. Door een vast eetritme aan te houden, zul je de rest van de dag dus een stuk minder eetbuien en cravings hebben.

Slaap voldoende

ghrelineDoor slaaptekort verhoogt de ghrelineproductie. Dat is mogelijk vanwege een andere functie van ghreline: het houdt je brein scherper. In de prehistorie had je die scherpte nodig om op voedsel te jagen. Nu  zorgt het hongerhormoon er vooral voor dat je meer gaat eten. Eén nachtje slecht slapen kan dat effect al hebben. 

Val je moeilijk in slaap? Word je doorheen de nacht regelmatig wakker en kan niet meteen opnieuw inslapen? Neem SleepDust ongeveer 30 minuten voor je gaat slapen, het ondersteunt een goede nachtrust, een diepe ontspanning en weldoende slaap.

Een stabiel gewicht

ghreline

Gewichtsschommelingen rammelen hormoonbalans flink doorelkaar. Je lichaam denkt namelijk dat je honger lijdt en maakt daardoor meer ghreline aan. Óf het slaat meer vet op, wat ook voor een toename in ghreline kan zorgen. Het is dus best om een stabiel gewicht te houden. 

SkinnyLove kan je hierbij helpen. Het is 100% natuurlijk, veilig en gezond. SkinnyLove is een efficiënte vermageringskuur¹ die dankzij de combinatie van krachtige, natuurlijke ingrediënten écht werkt. Lees meer

Vorig artikel De kracht van de ingrediënten: goji bessen
Volgend artikel Deze 10 signalen geven aan dat je hormonen uit balans zijn