Doorgaan naar inhoud
bijkomen in een dag

Hoeveel gewicht kan je bijkomen in een dag?

Natuurlijk probeer je jezelf het grootste deel van de tijd te houden aan een gezond voedingspatroon. Zeker voor wie graag enkele kilo's verliest, is een gezond en evenwichtig eetpatroon essentieel. Toch kan een cheat day of een ongezond etentje op vakantie je af en toe van het gezonde pad brengen. Soms voel je jezelf achteraf slecht, omdat het aanvoelt alsof je minstens vijf kilo bent aangekomen. Maar kan dat wel? Hoeveel gewicht kan je eigenlijk bijkomen in een dag?

 

Jezelf belonen hoort erbij

 

met aandacht eten Eerst en vooral is het belangrijk om te vermelden dat af en toe zondigen zeker oké is. Door jezelf je favoriete maaltijd of dat ene stukje chocolade te ontzeggen, ga je er alleen maar meer zin in krijgen. Af en toe jezelf belonen, hoort eveneens bij een gezonde levensstijl. Gezondheid telt voor je lichaam, maar evengoed voor je geest. Verder kunnen we je al meteen geruststellen dat die ene keer frietjes eten of dat stukje taart op dat verjaardagsfeest echt niet zo'n drama zijn als je denkt. Geef de moed dus niet op als je even ontspoord bent. Als jij voor de rest van de tijd heel gezond eet, voldoende beweegt en voldoende drankjes zoals SkinnyLove en water drinkt, moet je al heel hard je best doen om al je vooruitgang teniet te doen. Laat jezelf niet demotiveren en herneem gewoon de gezonde manier waarop je bezig was.

Na zoveel te eten kom je bij

bijkomen in een dag Interpreteer dit zeker niet als een aanmoediging om het uit te testen, maar om bij te komen op een dag moet je toch al heel hard je best doen. Om een halve kilo bij te komen moet je gemiddeld 3.500 calorieën extra eten bovenop je normale dagelijkse hoeveelheid. Dat betekent dat je op één dag tijd ongeveer 5.500 calorieën zou moeten eten om een halve kilo bij te komen. Voor een hele kilo gaat het dus over zo'n 11.000 calorieën. Dat is extreem veel. Omgekeerd geldt natuurlijk hetzelfde: als je wil afvallen moet je 3.500 extra kilocalorieën verbranden. Denk dus bewust na over wat je in je mond steekt, maar laat jezelf af en toe even genieten van waar je zin in hebt. Onthoud vooral dat een keertje zondigen echt geen kwaad kan. Je weegschaal straft je minder hard af dan je denkt. Als je elke dag zondigt, dan zal je de gevolgen wél moeten dragen. Gezondheid draait om balans.

Lees ook: Waarom je minder streng voor jezelf moet zijn

Hoeveel je kan eten voor je bijkomt, is natuurlijk een schatting, aangezien iedere persoon een andere energiebehoefte heeft. Het is in ieder geval een geruststelling dat je niet zo makkelijk gaat bijkomen in één dag. Genieten met mate is de boodschap!

Vorig artikel 3 trucjes om snel te ontspannen wanneer je zenuwachtig bent
Volgend artikel 5 redenen om meer te genieten van frisse frambozen