Doorgaan naar inhoud
invloed van vriendelijkheid

Dit is de invloed van vriendelijkheid op je gezondheid (en 3 simpele manieren om vriendelijker te zijn)

Elementen zoals gezonde voeding, beweging en genoeg slaap affecteren je gezondheid, maar het gezonde plaatje omvat nog veel meer dan dat. Neem nu de invloed van vriendelijkheid op je gezondheid. Dat doet meer dan je zou vermoeden. Eigenlijk zou het niet als een verrassing mogen komen dat hoe je omgaat met andere mensen ook veel verklapt over je innerlijke rustgevoel. We weten allemaal dat een gezonde geest en een gezond lichaam hand in hand gaan.

Jij bent het startpunt

Vergeet niet dat vriendelijkheid vertrekt vanuit jezelf. Zelfs in situaties waarin anderen niet bepaald vriendelijk reageren, kan je zelf kiezen om weg te stappen van de negativiteit en te focussen op het positieve. Onze sociale identiteit is geconstrueerd door de interacties met andere mensen. Wat jij doet, beïnvloedt iemand anders en omgekeerd. Daarom moet je beseffen dat je meestal ook terugkrijgt wat je geeft aan anderen. De invloed van vriendelijkheid is in alle aspecten van je leven zichtbaar.

Lees ook: Hoe positief denken je helpt bij mindfulness

Invloed op gezondheid

Vriendelijkheid beïnvloedt onze algemene gezondheid en zelfs het verouderingsproces in microscopisch detail op cellulair niveau. De positieve eigenschap gaat gepaard met fysiek contact, bijvoorbeeld in de vorm van een knuffel of een streling. Dat liefkozend gebaar maakt feel-good hormonen zoals oxytocine en serotonine aan. Die acties versterken onder andere het immuunsysteem, waardoor je beter bestand bent tegen virale infecties zoals een verkoudheid. Wie meer knuffelt, loopt minder risico om ziek te worden. Hoe tegenstrijdig dat ook klinkt.

Lees ook: Het gelukshormoon endorfine boosten doe je met deze 5 tips

Sociaal netwerk is belangrijk

gezond brein Positieve relaties zijn een goede buffer tegen stress. Dat verbetert het immuunsysteem, verlaagt de bloeddruk, verbetert het humeur en bevordert zelfs de genezing na een letsel. Uit onderzoek bleek voorts dat de grote voorspeller voor een lang en gezond leven helemaal niet geld, geluk, roem, intelligentie of zelfs genen waren, maar eerder de sterkte van de relaties met anderen en de omgeving. De meest gezonde oudere volwassenen hadden nog een druk sociaal leven. Dat blijkt onder andere beschermend te zijn voor het optimaal functioneren van het brein en zelfs het risico op geheugenziektes zoals dementie te verminderen. Positieve relaties zijn een goede buffer tegen stress, wat het immuunsysteem verbetert, de bloeddruk verlaagt, het humeur goed stemt en zelfs genezing bevordert. Uit onderzoek blijkt wel dat de grote voorspeller voor een lang en gezond leven helemaal niet geld, geluk, roem, intelligentie of zelfs genen waren, maar eerder de sterkte van de relaties met anderen en de omgeving. De meest gezonde oudere volwassenen hadden nog een druk sociaal leven. Dat blijkt onder andere beschermend te zijn voor het optimaal functioneren van het brein en zelfs het risico op geheugenziektes zoals dementie te verminderen.

Lees ook: Dit doet eenzaamheid voor je levensverwachting

Lichamelijke gevolgen

sporten voor een gezond brein Hoe dat komt dat sterke sociale relaties die invloed hebben? Eenzaamheid is een grote risicofactor om vroeg te sterven en om meer gezondheidsproblemen aan te trekken. Een klein, vriendelijk gebaar kan al veel doen voor iemand die zich wat eenzaam voelt. Positieve en vriendelijke, liefdevolle relaties verminderen cortisol, ontstekingen en pijn. Eenzaamheid of negatieve relaties hebben het tegenovergestelde effect: ze verhogen het risico op een hartaanval, beroertes, hoge bloeddruk, obesitas en diabetes met zich mee. Gelukkig is vriendelijkheid heus niet zo moeilijk en is een klein, lief gebaar snel gemaakt. Via deze drie simpele manieren kan je vriendelijker zijn in het dagelijkse leven:

1. Wees dankbaar

invloed van vriendelijkheid Waar er voor het woordje sorry absoluut beperkingen bestaan wat accepteerbare hoeveelheden per dag betreft, geldt dat voor een danku of simpelweg voor het tonen van dankbaarheid zeker niet. Dankbaarheid is een van de makkelijkste manieren om je relaties op de werkvloer, op het thuisfront of eender waar te versterken. Daarnaast oefent dankbaarheid een kalmerend effect uit op je gemoedsrust, waardoor je beter slaapt, minder kans hebt op (chronische) ontstekingen en minder last hebt van je bloedsuikerspiegel. Om over het effect op je stressgevoelens nog maar te zwijgen.

Lees ook: Waarom we dankbaar moeten zijn voor onze mama’s

2. Spendeer tijd in het echt

smartphone minder gebruiken Hoe handig de technologieën om te communiceren via onze smartphone ook zijn, de échte invloed van vriendelijkheid ervaar je toch vooral in de realiteit. Een lief sms’je kan je dan wel even een extasegevoel bezorgen, een complimentje of een lief woord ontvangen, doet nog veel meer. Elke vorm van sociaal contact is een boost voor je algemeen geluksgevoel, wat op zijn beurt jouw gezondheid positief affecteert. Leg die smartphone wat vaker weg en sla aan de schoolpoort eens een babbeltje met een andere ouder in plaats van voor de zoveelste keer je sociale media feed te vernieuwen.

Lees ook: 3 efficiënte manieren om je smartphone minder te gebruiken

3. Help waar je kan

Bij vriendelijkheid hoort uiteraard ook het doen van goede dingen voor anderen. Help mensen waar je kan. Helpen boost automatisch je geluksgevoel en geeft je enorm veel voldoening, zeker wanneer de mensen die je helpt dankbaar zijn in de plaats. Je nuttig voelen en iemand kunnen helpen geeft je het gevoel dat je hier echt een verschil uitmaakt. Wanneer je een positief verschil in de wereld wil maken, zou dat het risico op hartaanvallen en beroertes aanzienlijk verminderen.

Lees ook: Overprikkeld? Deze 4 dingen helpen jou te kalmeren

De invloed van vriendelijkheid op je gezondheid is dus opvallend en zeker de moeite waard om eens onder de loep te nemen.

Vorig artikel De lekkerste fruitsoorten van de herfst die je moét proeven
Volgend artikel Vezelrijk eten beschermt je tegen deze gevaarlijke ziekte