Doorgaan naar inhoud
Keto-dieet: wat is het en hoe werkt dit koolhydraatarme dieet?

Keto-dieet: wat is het en hoe werkt dit koolhydraatarme dieet?

Wil je gewicht verliezen, dan kom je al snel in een woud van verschillende diëten terecht. Allemaal met de belofte om snel af te slanken.  Neem het keto-dieet: sinds 2018 een enorme hype. Wat is het keto-dieet precies en hoe werkt dit koolhydraatarme dieet?

Het keto-dieet mag dan momenteel wel een hype zijn, nieuw is het principe niet. In de jaren zeventig introduceerde dr. Atkins al zijn koolhydraatarme dieet, dat begon met een strikte 'ketogene' fase van twee weken. In de jaren daarna volgden nog veel koolhydraatarmee diëten (Paleo, South Beach,...) met een vergelijkbare benadering voor gewichtsverlies.

Wat is het keto-dieet?

Het keto-dieet is een dieet dat ervoor zorgt dat het lichaam ketonen in de bloedbaan afgeeft. Ketonen zijn verbindingen die je lever aanmaakt uit je vetvoorraad wanneer je bloedsuiker laag is. Dus als je weinig tot geen koolhydraten tot je neemt, maakt je lever meer ketonen aan en zal je lichaam in plaats van koolhydraten (glucose), vet gaan verbranden. Dit proces wordt ketose genoemd. Het keto-dieet is een zeer strikt koolhydraatarm dieet waarbij je grote hoeveelheden vetten, een kleine hoeveelheid eiwitten en zeer weinig koolhydraten mag eten. Dat wil niet zeggen dat je alles behalve veel koolhydraten zomaar in je mond mag steken: bij het keto-dieet bestaat je dagelijke voeding uit ongeveer 70 tot 80% vetten, 10 tot 20% eiwitten en slechts 5 tot 10% koolhydraten. keto

Gewicht verliezen met het keto-dieet

Helpt het keto-dieet om gewicht te verliezen? Wanneer je start met het drastisch verlagen van koolhydraten in je eetpatroon, zal je al snel veel vocht (kilo's) verliezen. Omdat je veel koolhydraten uit je dagelijkse voeding schrapt, ga je mogelijk ook minder eten, waardoor je nog verder afvalt. Omdat je heel weinig koolhydraten binnenkrijgt, krijgen je hersenen minder glucose toegediend, hun belangrijkste voedingsbron. Aangezien je lichaam nog steeds brandstof nodig heeft om te functioneren, wordt de concentratie ketonen in je bloed verhoogd, door vetzuren af te breken. Zo verlies je vet en dus gewicht. Eet je echter meer koolhydraten dan het keto-dieet voorschrijft, kun je minder afvallen of  bijkomen.

Moet ik dit dieet de rest van mijn leven volhouden?

Ja en nee. Aangeraden wordt om het dieet strikt te volgen totdat je op je streefgewicht bent. Daarna kan je, om gewichtstoename te voorkomen, het dieet een paar dagen per week of een paar weken per maand volgen, afgewisseld met dagen waarin je meer koolhydraten mag eten. Of je dit de rest van je leven vol kunt houden, is nog maar de vraag. Omdat het ontbreekt aan koolhydraten is een ketogeen dieet rijk aan eiwitten en vetten. Het bevat meestal veel vlees, eieren, vleeswaren, worstjes, kazen, vis, noten, boter, oliën, zaden en vezelige groenten. Omdat het zo beperkend is, is het echt moeilijk te houden op de lange termijn. Eén van de belangrijkste punten van kritiek op dit dieet is dat veel mensen de neiging hebben om te veel eiwitten en vetten van slechte kwaliteit te eten uit verwerkt voedsel, met zeer weinig fruit en groenten. Patiënten met een nierziekte moeten voorzichtig zijn, omdat dit dieet hun toestand kan verergeren. Bovendien kunnen sommige patiënten zich in het begin een beetje moe voelen, terwijl sommigen een slechte adem hebben, misselijk worden, overgeven, constipatie en slaapproblemen.

Is het keto-dieet gezond?

keto dieet gezond?Gewichtsverlies is de belangrijkste reden dat men het ketogene dieet volg. Onderzoek toont aan dat er een goed bewijs is voor een snel gewichtsverlies wanneer patiënten een ketogeen of zeer koolhydraatarm dieet volgen. Dat verdwijnt echter, wanneer men stopt met het dieet. Het is ook aangetoond dat een ketogeen dieet de bloedsuikercontrole voor patiënten met diabetes type 2 verbetert, in ieder geval op korte termijn. Er is nog meer controverse als we kijken naar het effect op het cholesterolgehalte. Enkele studies tonen aan dat sommige patiënten in het begin een verhoging van het cholesterolgehalte hebben, om vervolgens enkele maanden later het cholesterolgehalte te zien dalen. Er is echter geen onderzoek op lange termijn dat de effecten op diabetes en een hoog cholesterolgehalte in de loop van de tijd analyseert.

Conclusie

Een ketogeen dieet kan het gewichtsverlies versnellen. Maar het is moeilijk om te volgen, en het eten van te veel rood vlees en andere vette, verwerkte en zoute voedingsmiddelen is simpelweg ongezond. We weten ook niet veel over de effecten op lange termijn, waarschijnlijk omdat het zo moeilijk is om het vol te houden dat mensen niet voor een lange tijd op deze manier kunnen eten. Wanneer je stopt met het dieet, kan je het bekende jojo-effect krijgen. Beter probeer je verandering in je eetpatroon te brengen die duurzaam is op de lange termijn. Een evenwichtig, dieet, rijk aan zeer kleurrijke groenten en fruit, mager vlees, vis, volle granen en olijfolie en veel vocht is nog altijd de garantie voor een lang, gezonder leven.

Liever een natuurlijk alternatief?

Liever geen dieet volgen en (gezond) blijven eten? Bij SkinnyLove vertellen we je niet wat je wel en niet moet eten en hoef je geen calorieën of punten te tellen. Het is niet de bedoeling dat je je hele eetpatroon omgooit — integendeel. Drink twee shakes per dag en SkinnyLove doet de rest. De kruidenmengeling herprogrammeert je smaakprofiel³ , waardoor je geen zin meer hebt in zoet. Dit komt omdat gember, kaneel en matcha groene thee een gunstige invloed op je bloedsuikerspiegel hebben. Bovendien bevat SkinnyLove een dubbele vetverbrander2 die je vetmetabolisme sterk ondersteunt. 

Lees ook:

Bronnen:
Vorig artikel s Avonds laat eten: kom je dan gemakkelijker bij?
Volgend artikel Griepsymptomen en het keto-dieet: de keto-griep