Doorgaan naar inhoud
maaltijdvervangers

Maaltijdvervangers zijn NIET effectief (en dit is waarom)

Wie een paar kilo’s wil kwijtspelen grijpt vaak makkelijk naar maaltijdvervangers zoals speciale shakes, smoothies of soep. Heel effectief in het begin, maar niet gezond op lange termijn. Dit is waarom je maaltijdvervangers beter aan de kant laat staan als je echt een gezonde levensstijl wil bereiken.

Je bent meer dan je gewicht

Dat een gezonde levensstijl niet alleen rond de cijfers op de weegschaal draait, is iets wat we vast niet meer moeten vertellen. Een gezonde binnenkant is veel belangrijker dan je gewicht. Je kan nog zo weinig wegen, als je alleen maar leeft op shakes of maaltijdvervangers, ben je absoluut niet gezond bezig. En dit is waarom:

1. Maaltijdvervangers zijn niet leuk

maaltijdvervangers Beeld je in: het hele gezin zit gezellig samen aan tafel te eten en jij… zit daar met een shake of andere maaltijdvervanger. We hoeven er vast geen tekeningetje bij te maken dat je dit op dag 1 misschien nog tof vindt, maar op dag 10 liever niet meer met hen aan tafel zit met het zicht op al dat lekkere eten. Je voelt jezelf uitgesloten. Ook op afspraken met vrienden zeg je makkelijker nee, want je weet dat je niets kan eten of drinken waar zij zin in hebben. Een dieet of de eerste stapjes richting een gezonde levensstijl kosten zeker wat inspanning en discipline, maar je ongemakkelijk voelen aan de eettafel hoort daar niét bij te horen.

Lees ook: 3 tips voor het volhouden van je dieet tijdens de drukke werkweek

2. Geen evenwichtige voeding

Smoothies, soep en andere vloeibare maaltijden of maaltijdvervangers horen niet thuis in een evenwichtig voedingspatroon. De goede vitaminen en vezels verdwijnen door het mixen van het fruit, de groenten of de andere ingrediënten uit de voeding, waardoor je enkel met de minder goede delen van de voeding overblijft. Bovendien is het niet gezond om een volledige maaltijd te vervangen door slechts één vloeibaar drankje. Je hebt niets om op te bijten, waardoor je maag zich leeg blijft voelen en je meer cravings hebt dan gewoonlijk.

Een betere oplossing die op lange termijn haalbaar is? Een aanvullende shake zoals SkinnyLove. Het grote verschil? Dit is géén maaltijdvervanger. Je drinkt de drankjes in de ochtend en de namiddag. Op die manier heb je minder trek in zoet en zout en veranderen je smaakpapillen, waardoor je op lange termijn zelfs geen zin meer hebt in ongezonde voeding. Dit is veel gezonder, omdat je naast het drankje ook nog iets eet.

3. Jojo-effect

Een grote valkuil waar veel beginnende diëters in trappen is denken dat ze met maaltijdvervangers de verloren kilo's blijvend zijn kwijtgespeeld. Fout! Eens je terug normale maaltijden begint te eten, kom je die kilo's gewoon weer bij. Je lichaam is niet meer gewend aan een volwaardige maaltijd, waardoor het lijkt dat je jezelf met een gewone maaltijd 'overeet'. Hierdoor kom je alleen terug bij. maaltijdvervangers Veel belangrijker dan die kilo's er zo vlug mogelijk afspelen, is ze op een zo gezond mogelijke manier verliezen. Wie zijn eetpatroon aanpast naar een gezond en evenwichtig patroon merkt hier op lange termijn alleen maar voordelen van.

Lees ook: Eerste hulp bij afvallen: vermijd deze stiekeme dikmakers

Zeg vaarwel tegen het jojo-effect en de negatieve impact van maaltijdvervangers op je lichaam. Een evenwichtig voedingspatroon is het geheim achter een succesvol dieet en een eerste stap richting een gezonde levensstijl.

Vorig artikel Hoe positief denken je helpt bij mindfulness
Volgend artikel 5 redenen waarom huilen goed voor je is