Doorgaan naar inhoud
met een schok in slaap vallen

Minder stress en dieper slapen: dit is het beste ontspanningsfood

Ontspanningsfood, bestaat dat? Er zijn inderdaad voedingsmiddelen waar je een zalig relaxt gevoel van krijgt, en die je kunnen helpen om tot een diepere slaap te komen.

Magnesium, tryptofaan en melatonine

Ontspannende voedingsmiddelen zijn rijk zijn aan magnesium, tryptofaan, melatonine of een combinatie van de drie.
  • Magnesium is een onmisbaar mineraal om te ontspannen. Een tekort aan magnesium kan je spieren doen verkrampen.
  • Tryptofaan helpt bij het dempen van pijnprikkels en geeft je een tevreden, los gevoel. Het is belangrijk voor de aanmaak van melatonine in de hersenen. Ons lichaam kan het stofje niet aanmaken en moet het dus uit voedsel halen.
  • Melatonine is het slaaphormoon bij uitstek. Ons lichaam maakt het aan zodra het donker wordt. Je wordt er slaperig van, en ontspannen (hoewel dat bij mensen die lijden aan chronische stress minder merkbaar is)
Wij sommen er een tiental op die ook nog eens helemaal SkinnyLove proof zijn. Begin maar vast te watertanden (en trek je pyjama aan):

1. Groene bladgroenten stimuleren de aanmaak van melatonine

Groene bladgroenten bevatten magnesium en dat stimuleert de aanmaak van melatonine in je hersenen. Als je elke avond spinazie, broccoli of andere koolsoorten eet zal je ’s avonds sneller in slaap vallen.

2. Vlees en vette vis zijn rijk aan tryptofaan

Kip en kalkoen zijn goede bronnen van tryptofaan. Garnalen, zalm, heilbot en kabeljauw bevatten ook grote porties van dit aminozuur. Ook de vitamine B6 in vette vis is onmisbaar voor een goede nachtrust.

3. Maïskolven vol melatonine

Bevat melatonine en magnesium en helpt bij het verlagen van je bloeddruk. Ananas beschikt over dezelfde ontspannende eigenschappen en stoffen. Eet beide gele lekkernijen wel lekker vers. In blikjes zit te veel suiker.

4. Kersen, druiven en blauwe bessen

ontspanningsfood
Blauwe bessen zijn een goede bron van tryptofaan en magnesium, terwijl druiven en kersen zorgen voor de aanmaak van een gezonde dosis melatonine. Een handjevol van deze drie en je bent dus klaar voor de nacht!

5. Bloemkool, waterkers en champignons

Drie veelzijdige groentes met een groot gehalte tryptofaan. Wil je de chemische reacties in je lichaam nog wat ondersteunen door een lekker slaapdrankje? Zet eens een kopje SleepDust om helemaal zen te worden.
Vorig artikel Door dit simpele opmaaktrucje zie je er direct veel jonger uit
Volgend artikel Daarom zijn blauwe bessen het gezondste geheim uit de natuur