Doorgaan naar inhoud
vocht vasthouden bij warm weer

Minder vocht vasthouden bij warm weer dankzij deze 4 trucjes

Het warme weer brengt aangename temperaturen met zich mee waardoor we ons even op vakantie in eigen land wanen. Het is belangrijk om voldoende water te drinken en gehydrateerd te blijven tijdens warme dagen, om uitdroging te voorkomen. Ondanks dat we voldoende hydrateren, houden we jammer genoeg meer vocht vast. Daardoor krijg je makkelijker een opgeblazen buik en lijk je meer te wegen tijdens hele hete dagen. Dankzij deze vier trucjes ga je minder vocht vasthouden bij warm weer.

Meer vocht vasthouden

opgeblazen gevoel Ons lichaam bestaat voor maar liefst 60 tot 65% uit water. Het spreekt daardoor voor zich dat voldoende hydratatie belangrijk is om het vochtpercentage in balans te houden en ons lichaam zelf gezond te houden. Dat watergehalte hebben we namelijk nodig voor een vlotte opname van voedingstoffen in de darm, voor de spijsvertering, voor het regelen van onze lichaamstemperatuur en voor het transport van voedingsstoffen en afvalstoffen in het lichaam. Andere lichaamsstoffen zoals bloed en de sappen die vrijkomen bij de spijsvertering bestaan overigens ook grotendeels uit water. Water is dus essentieel om lichamelijk te kunnen functioneren. Er is natuurlijk nog een verschil tussen voldoende gehydrateerd zijn en meer vocht vasthouden, waardoor je buik plots dikker lijkt. Dit kan grotendeels aan het warme weer liggen. Tijdens warme dagen zweet je veel meer. Je zou dus denken dat je net meer vocht verliest, maar niets is minder waar. Wanneer het warm is, gaan je bloedvaten wijder openstaan. Daardoor hoopt het vocht zich makkelijker op.

1. Meer water drinken

drankjes koel houden Omdat het vocht zich makkelijker ophoopt door het warme weer is het belangrijk om meer water te drinken. Zo drijf je het overbodige vochtgehalte af. Als je niet graag water drinkt, dan kan je altijd nog een natuurlijk extract zoals SkinnyLove toevoegen om het vlotter drinkbaar te maken. Als je te weinig drinkt, schakelt je lichaam over naar spaarstand waardoor het extra vocht ophoudt om het tekort te compenseren.

2. Eet minder zout

effect zout lichaam Wie veel zout eet, zal doorgaans meer last hebben van vochtophoping. Zout is hier een echte boosdoener. Al het zout dat in je lichaam terechtkomt, wordt gefilterd door de nieren en komt vervolgens in het bloed terecht. Als je een teveel aan zout in je lichaam krijgt, dan is de vochtbalans uit evenwicht en krijg je automatisch meer dorst. Wie meer drinkt, herstelt de balans. Kies in de plaats van zout dus voor een andere smaakmaker om je eten wat op te smukken.

Lees ook: Dit effect heeft te veel zout eten op je lichaam

3. Meer bewegen

vocht vasthouden bij warm weer Al puffend en zwetend blijven zitten omdat je niet goed tegen de warmte kan, is niet het beste plan om van die opgeblazen buik af te geraken. Je moet net meer bewegen als je makkelijker vocht wil afdrijven. Maak een wandelingetje of een fietstochtje op een rustig tempo, zodat het niet te inspannend is met het warme weer. Hoe meer je beweegt, hoe een betere doorbloeding je hebt, waardoor het vocht sneller verdwijnt.

4. Kies vochtafdrijvende voeding

metabolisme Ook wat je eet heeft een invloed op hoeveel vocht je lichaam afdrijft. Voeding vol magnesium is een goede keuze, want een magnesiumtekort zorgt er eveneens voor dat onze lichamen meer vocht vasthouden bij warm weer. Denk hier bijvoorbeeld aan groenten zoals broccoli. Citroen, asperges, peterselie, venkel, ananas en kersen zijn hiervoor ook een aanrader.

Lees ook: Wat verse ananas voor je gezondheid doet

Dankzij deze trucjes ga je minder vocht vasthouden bij warm weer.

Vorig artikel Sneller bruin worden? Dan moet je dit eten!
Volgend artikel Natuurlijke slaapmiddelen waardoor je eindelijk weer een goede nachtrust krijgt