Doorgaan naar inhoud
spijsverteringsproblemen

Spijsverteringsproblemen? Dit kunnen de onverwachte oorzaken zijn

Een vlotte spijsvertering is belangrijk als je gewicht wil verliezen of jezelf goed in je vel wil voelen. Wanneer je spijsverteringsproblemen hebt, kan je bijvoorbeeld achterblijven met een opgeblazen gevoel of rommelende darmen. Hoe vlot je spijsvertering verloopt is grotendeels afhankelijk van onze genen, maar je hebt er zelf eveneens een grote invloed op via de voeding die je opneemt. Heb jij last van spijsverteringsproblemen? Dan kunnen deze voedingsmiddelen wel eens de oorzaak zijn.

1. Water

bruiswater minder gezond Hoewel we alleen maar aanmoedigen om meer water en voldoende water te drinken doorheen de dag, moet je soms wel opletten wanneer je water drinkt. Water is op zich vanzelfsprekend een stimulans voor de spijsvertering en kan deze net bevorderen. Toch is het niet altijd eender wanneer je dat glas water opdrinkt. Als je bijvoorbeeld een glas koud water drinkt tijdens het eten, dan verlaagt het maagzuurgehalte. Dat lager maagzuurgehalte kan ervoor zorgen dat je te weinig spijsverteringsenzymen in je lichaam hebt. Die enzymen zijn eiwitten die chemische reacties regelen tussen de verschillende lichaamsstoffen in onze cellen. Je hebt ze nodig om voedingsstoffen af te breken tot kleine, verteerbare moleculen. Dat koud water tijdens het eten kan het maagzuurgehalte verlagen en daardoor ook je spijsverteringsproces verstoren. Vermijd dus water tijdens en vlak voor en na het eten om je lichaam de tijd te geven alles vlot te verteren.

Lees ook: Is bruiswater minder gezond dan plat water?

2. Rauwe groenten

Rauwe groenten en rauwe voeding in het algemeen zijn een echte hype geworden in de gezondheidswereld. Die rauwe voeding brengt heel wat gezondheidsvoordelen mee zoals een betere lichamelijke en geestelijke gezondheid, maar toch ook enkele nadelen. Hoewel je lichaam profiteert van de voordelen van pure en onbewerkte voeding, verteert het rauwe groenten veel slechter dan gekookte of gebakken groenten. Rauwe groenten hebben een andere vezelige structuur dan gekookte groenten, waardoor onze maag de voedingsstoffen moeilijker afbreekt tot kleine, verteerbare moleculen. Dat kan leiden tot een zwakker spijsverteringsstelsel, een opgeblazen gevoel, winderigheid en constipatie. Varieer dus in je voedingspatroon en zorg ervoor dat je niet elke maaltijd alleen maar rauwe groenten eet.

Lees ook: Dit positieve effect hebben rauwe groenten en fruit op je lichaam

3. Munt

munt Eerst en vooral even ter verduidelijking: munt bevordert in het algemeen de spijsvertering. Als je daarentegen van nature uit al kampt met spijsverteringsproblemen, dan blijf je beter van het frisse muntplantje als smaakmaker af. Voornamelijk als je een trage spijsvertering hebt, is het geen goed idee om veel munt te eten. Waarom niet? Omdat munt net een kalmerend effect heeft en dat is iets wat iemand met een trage spijsvertering niet meer extra kan gebruiken. Dan loop je het risico dat je spijsvertering nog meer vertraagt en daardoor helemaal ontregeld geraakt.

Lees ook: Zoveel gezondheidsvoordelen heeft munt voor jouw lichaam

Als je last hebt van een trage spijsvertering of andere spijsverteringsproblemen dan kunnen deze drie voedingsmiddelen wel eens de oorzaak zijn!

Dankzij de Immunity Booster Family Defense bouw je niet enkel je immuniteit op⁴ , maar wordt ook je darmflora op een krachtige, natuurlijke en veilige manier  versterkt¹¹.  

Vorig artikel Je hormonen in balans houden lukt jou dankzij deze vitaminen
Volgend artikel Een gezond gewicht bereiken voor deze leeftijd verkleint de kans op deze breinaandoening