Doorgaan naar inhoud
Wat is het verschil tussen het ketogeen en een koolhydraatarm dieet?

Wat is het verschil tussen het ketogeen en een koolhydraatarm dieet?

Bij een ketogeen dieet beperk je de inname van koolhydraten. Bij een koolhydraatarm dieet doe je dit ook. Dus wat is nu het verschil tussen een ketogeen en koolhydraatarm dieet?

Kort gezegd is het het verschil tussen de twee diëten is dat bij het ketogeen dieet minder eiwitten worden gegeten en meer vet.

Een koolhydraatarm dieet

Een koolhydraatarm dieet beperkt de koolhydraten in je voeding, waardoor je minder overtollige koolhydraten als vet op kunt slaan. Omdat er wel energie moet zijn om te kunnen functioneren, doet je lichaam een beroep op je vetopslag. Je lichaam zal automatisch vet gaan te verbranden. Er zijn verschillende varianten van het koolhydraatarme dieet, waaronder zeer strenge dieten waarbij je heel weinig koolhydraten mag eten.

Het ketogeen-dieet

De strengste variant binnen een koolhydraatarm dieet is de basis van een ketogeen dieet. Het keto-dieet is een dieet dat ervoor zorgt dat het lichaam ketonen in de bloedbaan afgeeft. Ketonen zijn verbindingen die je lever aanmaakt uit je vetvoorraad wanneer je bloedsuiker laag is. Dus als je weinig tot geen koolhydraten tot je neemt, maakt je lever meer ketonen aan en zal je lichaam in plaats van koolhydraten (glucose), vet gaan verbranden. Dit proces wordt ketose genoemd. keto
Het keto-dieet is een zeer strikt koolhydraatarm dieet waarbij je grote hoeveelheden vetten, een kleine hoeveelheid eiwitten en zeer weinig koolhydraten mag eten. Dat wil niet zeggen dat je alles behalve veel koolhydraten zomaar in je mond mag steken: bij het keto-dieet bestaat je dagelijke voeding uit ongeveer 70 tot 80% vetten, 10 tot 20% eiwitten en slechts 5 tot 10% koolhydraten.

Het verschil tussen het keto-dieet en een koolhydraatarm dieet

Bij een koolhydraatarm dieet is er vaak geen sprake van ketose. Dat komt deels omdat je meer koolhydraten mag eten, maar ook omdat het keto-dieet een zeer strikt dieet is. Wat het ketodieet anders maakt, is dat het ook eiwitten beperkt. Eiwitten zijn een bron van aminozuren die ervoor zorgen dat je lichaam niet in ketose raakt. Bij een ketodieet mag je dus naast weinig koolhydraten, ook niet veel proteïne en bij een koolhydraatarm dieet eet je een normale dosis eiwitten op een dag.

Liever een natuurlijk alternatief?

Liever geen dieet volgen en (gezond) blijven eten? Bij SkinnyLove vertellen we je niet wat je wel en niet moet eten en hoef je geen calorieën of punten te tellen. Het is niet de bedoeling dat je je hele eetpatroon omgooit — integendeel. Drink twee shakes per dag en SkinnyLove doet de rest. De kruidenmengeling herprogrammeert je smaakprofiel³ , waardoor je geen zin meer hebt in zoet. Dit komt omdat gember, kaneel en matcha groene thee een gunstige invloed op je bloedsuikerspiegel hebben. Bovendien bevat SkinnyLove een dubbele vetverbrander2 die je vetmetabolisme sterk ondersteunt. 

Lees meer over SkinnyLove: Drie redenen waarom je beter kiest voor SkinnyLove dan voor het keto-dieet

Lees ook:

Vorig artikel De meest gemaakte fouten tijdens een keto-dieet
Volgend artikel De relatie tussen fibromyalgie en overgewicht