Doorgaan naar inhoud
watergewicht verliezen

Watergewicht verliezen doe je succesvol en veilig in 5 eenvoudige stappen

Ieder lichaam houdt heel wat vocht vast, het ene al wat meer dan het andere. Op zich niets mis mee, maar al dat vocht is eigenlijk watergewicht dat je extra meesleurt, terwijl je dat niet echt nodig hebt.

Dat watergewicht is meteen ook weer een reden waarom het niet slim is om voortdurend op de weegschaal te gaan staan, je houdt bijvoorbeeld niet elke dag evenveel water vast. Wil jij graag dat overtollig watergewicht verliezen? Dat doe je succesvol én op een veilige manier in vijf simpele stappen.

Het is geen verrassing dat je lichaam soms extra vocht vasthoudt, aangezien ons lichaam voor maar liefst 70% uit water bestaat. Meestal merk je niet echt iets van dat water, tot je lichaam vocht gaat vasthouden. Samen met dat vocht komen heel wat extra waterkilootjes. Dat watergewicht verliezen, is gelukkig niet zo moeilijk.

Waarom houden we vocht vast?

watergewicht verliezenHet vasthouden van vocht kan worden veroorzaakt door bepaalde voedingskeuzes, hormonale schommelingen tijdens menstruatiecyclus, medicatie, een bepaalde levensstijl en zwangerschap. Er zijn ook andere medische aandoeningen die een toename van het watergewicht kunnen veroorzaken, zoals een trage schildklier of een aandoening aan het hart of de nieren. 
Over vochtophoping moet je jezelf geen zorgen maken, maar leuk is anders. Wanneer je lichaam vocht vasthoudt, merk je dit meteen aan het getalletje op je weegschaal en aan je gevoelsmatig opgeblazen buik.

1. Beperk de hoeveelheid zout 

Eén van de grote boosdoeners die je meer vocht doet vasthouden dan nodig, is een teveel aan zout in de voeding. Zout bevat namelijk veel natrium, wat vocht vasthoudt in de weefsels. In voeding zit vaak meer zout dan je denkt, het is daarom een aanrader om bewerkte voedingsmiddelen die je aankoopt in de winkel eventjes te schrappen. Ga voor verse voeding waarvan jij exact weet wat er inzit en welke voedingsstoffen het bevat. Ook afhaalmaaltijden bevatten meestal veel meer zout dan maaltijden die je zelf kookt. Je bespaart dus niet alleen op je geld door zelf te koken, maar ook op je gezondheid.

Tot slot kan je een teveel aan zout compenseren door voedingsmiddelen toe te voegen die de effecten van natrium tegenwerken. Denk hierbij vooral aan kaliumrijke voeding, omdat kalium het effect van natrium neutraliseert. Voedingsmiddelen zoals zoete aardappel, rode biet, abrikozen, vijgen en broccoli zijn hier ideaal voor.

Lees ook: Dit effect heeft te veel zout eten op je lichaam

2. Eet niet te veel suiker

effect van suiker op je gezondheid
Dat een teveel aan suiker niet gezond is, komt niet aan als een verrassing, maar wist je al dat dit ook een effect heeft op hoeveel vocht je lichaam vasthoudt? Wanneer je veel suiker en zoetige dingen eet, reageert je lichaam hierop door plots veel meer insuline aan te maken. Daardoor stijgt de bloedsuikerspiegel en daalt het vermogen van je lichaam om al dat zout dat erin zit vlot af te voeren. Eigenlijk komt het er dus op neer dat die suiker te maken heeft met zout, waardoor je lichaam meer vocht vasthoudt. Wij zien hierin alleen maar een extra reden om voor vers voedsel te kiezen en je eigen maaltijden te koken! Bovendien maakt te veel suiker je brein en lichaam verslaafd aan het zoete goedje, waardoor je er steeds meer van wil eten om hetzelfde gelukzalige gevoel te bekomen. En dat resulteert op langere termijn in meer dan alleen maar extra watergewicht.

3. Drink voldoende

watergewicht verliezen
Watergewicht verliezen door meer water te drinken? Ja, je leest het goed. Het lijkt misschien tegenstrijdig, maar meer drinken gaat het vochtgehalte in je lichaam net verlagen waardoor dat watergewicht verliezen vlot verloopt. Ben je niet zo'n grote drinker doorheen de dag? Verhoog je dagelijkse hoeveelheid water dan naar de aangeraden hoeveelheid van 1,5 tot 2 liter water. Water helpt je lichaam namelijk ontgiften op een natuurlijke manier, waardoor het onder andere natrium en suikers uit het lichaam afvoert, zonder dat je daar al te veel voor moet doen. Je kan je water altijd een extra smaakje geven om het makkelijker binnen te krijgen, maar kies dan voor iets natuurlijks zoals SkinnyLove of een natuurlijk extract zoals Ginger BLAST en blijf weg van suikerige siropen.

4. Eet meer vezels

eiwitrijke voedingsmiddelen
Het geheim achter een gezond lichaam? Vezels, vezels en nog eens vezels. Door te opteren voor vezelrijke voeding ben je sneller verzadigd en heb je in het algemeen minder honger. Hoe dat komt? Simpelweg omdat vezelrijke voeding de juiste voedingsstoffen bevatten die je lichaam nodig heeft, waardoor het sneller voldaan heeft en minder snel nieuwe hongerprikkels op je afstuurt. Watergewicht verliezen gaat beter wanneer je voldoende vezels eet, maar het bevordert evengoed de vetverbranding. Vezels versnellen bovendien de vertering van je voeding en verbeteren je darmflora. Waar je wel mee moet opletten, is dat het even duurt voor je maag en darmen gewend zijn aan vezels als je ze eerder nog niet voldoende at. Je vindt vezels niet alleen terug in zowat alle groenten en fruit, SkinnyLove is zeer vezelrijk ¹⁰. Handig!

5. Zit niet te lang stil

Te lang zitten zorgt voor vochtophoping, niet alleen in de buik, maar ook op andere plaatsen. Aangezien vocht vasthouden het resultaat is van vocht dat niet meer uit het lichaamsweefsel trekt, is het belangrijk om de bloedcirculatie op punt te houden. Zit tijdens een dag niet te lang stil, maar sta op tijd en stond eventjes recht om de benen te strekken. Je lichaam houdt namelijk meer vocht vast wanneer je heel de tijd neerzit in dezelfde lichaamshouding. Meer beweging helpt je dat watergewicht te verliezen. Dat hoeft zeker geen halve marathon per dag te zijn, maar zorg ervoor dat de bloedcirculatie in je lichaam goed zit.
Als je al deze tips toepast, dan lukt dat watergewicht verliezen jou zeker! Bye bye vocht!
Vorig artikel Sofie: "Het zweet droop over mijn rug, zó mijn jeans in"
Volgend artikel Kim: "Er was een ongeluk voor nodig om te beseffen dat ik af moest slanken"