Doorgaan naar inhoud
faalangst

Zeg dag tegen faalangst dankzij deze doeltreffende tips

In een maatschappij waarin de lat altijd maar hoger gelegd wordt en waarin er steeds meer verwachtingen zijn, is faalangst een typisch kwaaltje. Faalangst is letterlijk de angst om te falen. Een gevaarlijk beestje dat altijd op verkeerde momenten zijn klauwen uitslaat. Meestal komt het tevoorschijn op momenten waarop je net heel goed moet presteren. Ben jij een prooi van dit beestje? Dan schud je het dankzij deze doeltreffende tips zo van je af.

Wat is faalangst?

faalangst Faalangst is een vorm van angst die meestal opduikt op momenten waarop je moet presteren. Van die prestatie hangt waarschijnlijk veel af, waardoor de angst om te falen groter wordt. In onze maatschappij wordt er veel belang gehecht aan presteren en het goed doen. Je pikt dat op en wordt daardoor gevoeliger voor falen. De ene persoon is hier gevoeliger voor dan de andere persoon en iedereen gaat ermee om op een andere manier. Waar de ene uit die faalangst net de drive vindt om door te gaan en het beste van zichzelf te geven, kan het voor de andere net een blokkade vormen, waardoor die niet helemaal zichzelf durft zijn. Het is belangrijk om voor jezelf te herkennen wanneer je hier mee te maken krijgt, zodat je jezelf een halt kan toeroepen. Deze tips kunnen je alvast een handje helpen. Lees ook: Dit is waarom kwetsbaarheid een sterkte is

1. Rustig ademen

opgejaagd gevoel Angst heeft niet alleen mentale, maar ook fysieke gevolgen. Je hartslag gaat de hoogte in, je hebt een opgejaagd gevoel, je hebt een misselijk gevoel of begint zelfs te trillen. Herken je jezelf hierin? Die lichamelijke symptomen zijn normaal en iedereen krijgt daar wel eens mee te maken. Gelukkig kan je jezelf weer rustig maken door op je ademhaling te focussen. Een hoge en oppervlakkige ademhaling in de borstkas, levert je een enorm onrustig gevoel op. Probeer jezelf te kalmeren door diep in- en uit te ademen waarbij je buik ondertussen een op- en neergaande beweging maakt. Let er ook op dat je ademt via je neus en niet via je mond. Een neusademhaling verlaagt je stressgehalte, je bloeddruk en spierspanning, waardoor je lichaam zich makkelijker terug kan ontspannen. Blijf hier aandachtig op focussen tot je voelt dat je weer rustig bent. Het is een snelle manier om angstgevoelens te slim af te zijn, het brengt je weer terug naar de realiteit. Lees ook: Is neusademhaling beter dan mondademhaling?

2. Relativeer

paniekaanval Een eerste stap was je ademhaling opnieuw onder controle krijgen. Is je dat gelukt, maar is dat kritische stemmetje dat fluistert dat het je niet gaat lukken nog steeds aanwezig? Dan is het tijd om te relativeren. Faalangst komt voort uit een emotionele reactie, waardoor het allemaal even te veel lijkt. Probeer afstand te nemen en een realiteitscheck uit te voeren. Denk rationeel na: wat is het ergste wat tijdens die presentatie of die meeting kan gebeuren? Stel dat dit gebeurt, hoe kan je daar dan op reageren? Heb je eigenlijk wel een reden om angstig te zijn of niet? Op die manier neem je jouw eigen angstgedachten onder de loep en zal je beseffen dat de kans dat je worst case scenario uitkomt niet groot is. Relativeer de situatie, daarin vind je ongetwijfeld voldoende moed om door te zetten. Lees ook: Wat gebeurt er tijdens een paniekaanval (en wat doe je ertegen)?

3. Besef dat falen oké is

faalangst Je weet nu dat de kans dat het noodlot zich voordoet redelijk klein is. Allemaal goed en wel, maar weet je eigenlijk dat falen ook oké is? Veel mensen ervaren faalangst, omdat ze schrik hebben iets fout te doen en het daardoor voor zichzelf gaan verpesten. Toch is het belangrijk om te onthouden dat iedereen fouten maakt en dat falen gewoon bij het leven hoort. Je faalt en je probeert opnieuw. Zo werkt het nu eenmaal. Falen is niet leuk in het moment zelf, maar je leert er veel uit. Als er iets misloopt, kan je dat best toegeven aan jezelf en even rustig kijken waar het net is fout gegaan. Op die manier weet je hoe je het de volgende keer anders kan aanpakken. Falen is oké, iedereen doet het. Je wordt er alleen maar sterker van. Bovendien kan je het beter proberen en falen, dan niets proberen. Lees ook: Waarom je minder streng voor jezelf moet zijn

4. Visualiseer

faalangst Een gouden tip om dat faalangstmonster aan de kant te schuiven? Visualiseer de situatie. Ben je aan een belangrijk project aan het werken? Visualiseer dan in je hoofd hoe je wilt dat het eruitziet en pas die verwachtingen voortdurend aan de realiteit aan. Faalangst net voor een presentatie? Visualiseer dan hoe je jouw presentatie doet en oefen op voorhand in hoe je het gaat doen. Dat geeft je al veel meer zelfvertrouwen als je er echt staat, omdat je weet dat je goed voorbereid bent. Door zaken te visualiseren, gaan je hersenen de situatie herkennen, waardoor je minder kans hebt op angstige gevoelens. Lees ook: Door deze 7 dingen word je mentaal sterker Dankzij deze vier tips bestrijd jij faalangst en maak je er helemaal komaf mee.
Vorig artikel Een hongergevoel na het eten van een appel? Dit is hoe het komt
Volgend artikel Zo lukt het jou om plantaardig(er) te eten