Doorgaan naar inhoud
watermeloen

4 x waarom watermeloen ons favoriete zomerfruit is

Wie de watermeloen automatisch associeert met de zomer kunnen we geen ongelijk geven. Geen enkele vrucht die ons beter smaakt op een heerlijk warme zomerdag dan watermeloen. Die frisse en sappige fruitsoort is de perfecte dorstlesser om op te laden in de schaduw. Bovendien zijn er heel wat gezondheidsvoordelen aan verbonden. 4 x waarom watermeloen onze favoriete zomergroente is.

1. Helpt tegen spierpijn

hydrateren
Een van de aanwezige aminozuren in watermeloen is citrulline. Aminozuren zijn de bouwstenen van eiwitten en spelen zo een belangrijke rol bij het opbouwen en behouden van de spiermassa. Dit aminozuur helpt om spierpijn te verminderen. Bovendien heeft citrulline een positief effect op het spieruithoudingsvermogen. Het bevordert het spierherstel, maar zorgt er meteen ook voor dat de spieren het de volgende keer langer uithouden voor ze pijn beginnen doen.

2. Vetverbrandende vrucht

metabolisme
De citrulline uit puntje een heeft meer dan één positieve werking op het lichaam. Het aminozuur helpt ook vet sneller te verbranden. Het aminozuur wordt via de nieren omgezet in arginine. Dat zorgt ervoor dat bepaalde enzymen geblokkeerd worden. Specifiek gaat het hier over de enzymen die verantwoordelijk zijn voor de vetopslag. Watermeloen is dus een goede keuze voor wie wat centimeters kwijt wil.

3. Heeft ontstekingsremmend effect

watermeloen
Fenolen zoals flavonoïden en carotenoïden behoren eveneens tot de bestanddelen van de watermeloen. Voornamelijk lycopeen is een carotenoïde met een sterk ontstekingsremmend effect. Watermeloen heeft eveneens een gunstige werking op de huid, waar onder andere littekens van acne sneller zullen verdwijnen, omdat het ontstekingen tegengaat. De aanwezige antioxidanten in de vrucht neutraliseren daarnaast vrije radicalen die het immuunsysteem aanvallen. Dankzij de antioxidanten maken die gelukkig geen schijn van kans. Ook de aanwezige vitamine C versterkt het immuunsysteem.

4. Gezond hart

Lycopeen zorgt door dat ontstekingsremmend effect ook voor een betere cardiovasculaire gezondheid. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat hoe meer watermeloen je eet, hoe lager je bloeddruk en hoe gezonder je hart is. Een lagere bloeddruk verbetert de doorbloeding, wat de gezondheid van je hele lichaam bevordert.

Lees ook: Verwen je hart: deze voeding zorgt voor een gezond hart

Watermeloen is duidelijk een vrucht waar je nooit te veel van kan eten!

Vorig artikel Meer hydrateren tijdens warm weer dankzij deze 5 tips
Volgend artikel Zo ga je makkelijk meer stappen zetten op een dag