Doorgaan naar inhoud
NU -31% korting op HEEL de shop!
NU -31% korting op HEEL de shop!
koolhydraten

Zijn koolhydraten de vijand van een dieet of is dit een mythe?

Koolhydraten worden vaak naar de strafbank verwezen wanneer we op dieet gaan om die overtollige kilo's te laten verdwijnen, maar is dat wel terecht? Je lichaam heeft ze wel degelijk nodig om optimaal te kunnen functioneren. Ten minste, toch de goede variant, want er zijn er ook slechte. Wat is het verschil tussen beide?

Bye bye koolhydraten?

koolhydraten Is het een goed idee om abrupt afscheid te nemen van alle carbohydrates eens je op dieet gaat? Niet noodzakelijk. Koolhydraten zijn een essentiële energiebron voor ons lichaam. Net zoals eiwitten, proteïnen en vetten, hebben we ook een bepaalde dosis van deze voedingsstof nodig om ons lichaam van voldoende brandstof te voorzien. Er is gewoon een belangrijk onderscheid tussen 'goede' en 'slechte' koolhydraten, voor zover je in die termen over voeding kan spreken.

Eet in functie van je lichaam

Het is belangrijk dat je kijkt naar wat jouw lichaam nodig heeft. De zogenaamde slechte koolhydraten horen daar niet bij, simpelweg omdat ze geen functie hebben in jouw lichaam. Denk aan sterk bewerkte producten met veel toegevoegde suikers, bijvoorbeeld koeken en wit brood, die niets bijdragen wat voedingsstoffen betreft. Als het geen toegevoegde waarde heeft, waarom zou je jouw lichaam er dan mee belasten?

Wat is het verschil tussen goede en slechte koolhydraten?

Slechte koolhydraten zorgen voor pieken in je bloedsuikerspiegel en op lange termijn zelfs voor gewichtstoename. Je kiest beter voor de gezonde versie met de nodige vezels en voedingstoffen, die jouw lichaam beter helpen functioneren. Denk bij de goede koolhydraten aan pain des fleurs, boekweit, fruit zoals appels en groenten zoals wortels. De goede koolhydraten horen vaak ook thuis in de categorie van de complexe koolhydraten. Dat houdt in dat ze gemaakt zijn van koolhydraatmoleculen waarvoor je lichaam veel tijd nodig heeft om ze te verteren en om te zetten in suiker. Dit zorgt voor een langer verzadigd gevoel, waardoor je minder de neiging hebt om ongezond te snacken. Een appel of de Craving killer als vieruurtje is dus ideaal om de honger te stillen.

Lees ook: Bewezen: minder koolhydraten eten kan je metabolisme enorm boosten

Zolang je weet wat je eet en koolhydraten binnen jouw evenwichtig voedingspatroon passen, hoef je ze dus niet volledig aan de kant te schuiven! Oef!

Vorig artikel Waarom geeuwen zo aanstekelijk werkt
Volgend artikel Kastanjes eten en kilo's kwijtspelen? Het kan!