Doorgaan naar inhoud
meer stappen zetten

Zo ga je makkelijk meer stappen zetten op een dag

Door regelmatig ergens heen te wandelen en de auto te laten staan, kan je jouw gezondheid fundamenteel verbeteren. Bij het afvallen kan wandelen zelfs effectiever zijn dan joggen. Elke stap telt en kan je heel wat gezondheidsvoordelen opleveren. Vind je dat je te weinig stappen zet en wil je dat graag verbeteren? Op deze manier ga je makkelijk meer stappen zetten op een dag.

De lichamelijke voordelen

activiteiten bij lenteweer Niet iedereen is even sportief en voor wie niet graag sport, is wandelen ideaal. Het is de minst belastende sport van allemaal en je krijgt er je lichaam wel mee in beweging. Je kan het overal doen en het is bovendien nog eens gratis ook. Verder werkt wandelen enorm ontspannend. Wanneer je onderweg bent naar ergens, ben je daar mee bezig en heb je de tijd om je gedachten op een rijtje te zetten. Het versoepelt je gewrichten en houdt je hart en bloedvaten gezond. Last but not least geeft het jouw dieet een mooi duwtje in de rug. Door de calorieën die je verbrandt, ga je in combinatie met een gezond voedingspatroon het wijzertje op de weegschaal zeker naar beneden zien gaan.

Lees ook: 5 elementen die bepalen hoe snel we afvallen

1. Neem de trap

Laat de lift op het werk voor wat hij is en neem vanaf nu gewoon de trap. In het begin gaat dit moeizaam gaan, maar eens je lichaam eraan gewend is, ga je dit zeker merken aan je conditie. Ja, ook als je naar de vierde verdieping moet, kan je de trap nemen. Je kan deze tip verder toepassen dan alleen wanneer je 's ochtends aankomt op je werk. Moet je naar het toilet? Ga dan bijvoorbeeld naar het toilet op een verdieping hoger. Op die manier heb je al extra stapjes op de teller staan en ben je even weg uit je werkomgeving, waardoor je daarna een betere concentratie hebt.

2. Schoonmaken

alternatief voor sporten Wie zegt dat schoonmaken geen sport kan zijn? Terwijl je het stof aan het afdoen bent, de stofzuiger neemt en vervolgens nog eens alle plekjes in je huis te lijf gaat met de dweil, ben je evengoed aan het stappen. Die beweging is een sport op zich. Zo zie je maar dat zelfs huishoudelijke activiteiten kunnen bijdragen aan meer stappen zetten. En het frisse huis is ook mooi meegenomen natuurlijk.

Lees ook: Is stofzuigen een alternatief voor sporten?!

3. Wandel tijdens het bellen

Je zit al een hele dag neer op het werk. Wanneer je een telefoontje moet doen, of het nu een kort of lang gesprek is, sta dan even recht en wandel rond. Dat rondwandelen zorgt ervoor dat je meer stappen zet en bevordert ook nog eens je creativiteit. Beweging stimuleert namelijk ons brein, waardoor je soms op heel andere ideeën komt dan wanneer je een hele dag alleen maar achter je bureau blijft zitten.

Lees ook: Makkelijke tips voor meer beweging op kantoor

4. Parkeer iets verder

stevig doorwandelen Als je kan, ga je uiteraard het best te voet of met de fiets naar het werk. Is dit echt geen optie voor jou en moet je wel met de auto gaan? Parkeer die dan eens een eindje verder, op de parking van een ander bedrijf of simpelweg een paar straten van jouw bedrijf vandaan. Op die manier moet je nog een eindje stappen voor je jouw bestemming hebt bereikt. Die extra stappen zijn weer mooi meegenomen!

5. Ga naar buiten in de pauze

Heb je net geluncht en voel je al een middagdipje opkomen? Dan is deze tip de perfecte tip voor jou. Ga na je middagpauze nog even naar buiten om een kort rondje te wandelen. Lunch zeker niet achter je bureau, want dat zal je concentratie in de namiddag doen afnemen. Snuif even de frisse lucht op en zet nog extra stappen. Een korte wandeling na het eten bevordert bovendien de spijsvertering, wat opnieuw jouw dieet een boost geeft.

Lees ook: Een middagdip tegengaan? Geen probleem dankzij deze tips

Dankzij deze tips lukt het jou probleemloos om meer stappen te zetten op een dag!

Vorig artikel 4 x waarom watermeloen ons favoriete zomerfruit is
Volgend artikel Dit is waarom lachmeditatie de moeite waard is