Doorgaan naar inhoud
zelf groenten kweken

Zo kan je makkelijk zelf groenten kweken uit groentenafval

Wie bezig is met duurzaamheid, probeert waarschijnlijk ook food waste tegen te gaan. Na het koken hebben we vaak heel wat restjes van groenten of fruit over, het zou zonde zijn om deze weg te smijten. Gelukkig kan je met de restjes van je groenten heel creatief omgaan. Zo kan je bijvoorbeeld met bepaalde resten van groenten makkelijk zelf groenten kweken. Nog een voordeel? Op deze manier laat je bepaalde groenten steeds opnieuw groeien. Bye bye food waste!

1. Lente-ui

Lente-ui of pijpajuin is heel lekker in salades. Je kan het zowel gekookt als rauw eten. Deze groente dient vaak als smaakmaker om heel wat gerechten een niveau hoger te tillen. De zachte smaak lijkt een beetje op prei, waar de lente-ui familie van is. De lente-ui opnieuw kweken op basis van zijn restjes is helemaal niet moeilijk.
  • Snijd de lente-ui op 2,5 cm boven zijn wortels af.
  • Dompel de wortels in een glas met water en bewaar dit op kamertemperatuur.

Dan moet je alleen nog wachten tot de nieuwe lente-uitjes komen piepen. Met veel geluk heb je al na enkele dagen nieuwe wortels.

Lees ook: 4 natuurlijke manieren om eten meer smaak te geven

2. Selder

zelf groenten kweken Dat we fan zijn van selder staat vast. Bleekselderij is een hydraterende groente die door zijn rijkheid aan water onze vochtbalans kan herstellen. Verder gaat selder een opgeblazen buik tegen, bevordert het de spijsvertering en geeft het je dieet een serieuze boost. What's not to like? Des te makkelijker dus dat je deze helemaal zelf kan kweken.
  • Snijd het onderste stuk van de struik van de selder af.
  • Dompel dit stukje onder in water en zet het op een plek met voldoende zonlicht.
  • Laat de stronk met het water ongeveer een week zo staan en plant dit vervolgens in potgrond op een lichtere plek. Deze keer plaats je de stronk best niet in de volle zon.

Ook hier zal je vervolgens geduld moeten uitoefenen om te kunnen genieten van je zelf gekweekte selder. Het is het wachten waard, beloofd.

Lees ook: Selder gezond? 4 doorslaggevende redenen waarom het goed is voor je lichaam

3. Zoete aardappel

zoete aardappel gezonder Dat de zoete aardappel een favoriet van ons is, is al lang geen geheim meer. De zoete variant heeft een lagere glycemische index dan zijn klassiekere broertje, waardoor ons lichaam de koolhydraten hieruit veel trager opneemt. Dat maakt de zoete versie net een tikkeltje gezonder. Bovendien krijgen we van de zoete smaak nooit genoeg. Stiekem is dit dan ook onze favoriet om zelf te planten. We oefenen maar al te graag wat geduld uit voor we resultaat zien verschijnen.
  • Snijd een zoete aardappel middendoor en dompel hem voor de helft onder in een bokaal gevuld met water. Probeer de aardappel te stabiliseren door bijvoorbeeld enkele tandenstokers erin te steken.
  • Bewaar de bokaal met water en zoete aardappel op een warme, vochtige plek zodat de knol de optimale omstandigheden heeft om te groeien.
  • Na enkele weken groeien er wat kleine plantjes aan de aardappel.
  • Wanneer de plantjes stevig genoeg zijn, verwijder je ze heel voorzichtig van de aardappel.
  • Vervolgens plant je de plantjes in een pot met grond. Deze geef je elke dag water, zodat je na een tijdje nieuwe aardappelen ziet verschijnen.
Lees ook: 5 x gezonde hapjes voor een zomerse picknick

4. Basilicum

Basilicum is ons favoriete keukenkruid om onze gerechten wat op te fleuren. De typerende smaak en de gezondheidsvoordelen ervan geven de doorslag om het kruid regelmatig te gebruiken in de keuken. Er bestaat niets zoals te veel basilicum, zeker niet wanneer je de vele gezondheidsvoordelen ervan kent. Handig dus om het kruid altijd in huis te hebben. Zo kweek je het zelf.
  • Knip van de verse basilicum die je in huis hebt bovenaan een stuk van 2 centimeter. Verwijder de onderste blaadjes, maar laat de bovenste twee blaadjes zitten.
  • Plaats het uiteinde van het stengeltje in water. Wacht tot het uiteinde helemaal ontspruit. Het best plaats je dit in de volle zon.
  • Wanneer de wortels dik genoeg zijn (+- 5 cm) haal je de stengel uit het water en plant je deze in potgrond.

Lees ook: 5 x wat het keukenkruid basilicum voor je lichaam doet

Met deze restjes kan je makkelijk zelf groenten kweken.

Vorig artikel Ken je deze handige tips tegen fruitvliegjes al?
Volgend artikel Zoveel gezondheidsvoordelen heeft munt voor jouw lichaam