Doorgaan naar inhoud
Hebben media en de voedingsindustrie een nefaste invloed op ons eetpatroon?

Hebben media en de voedingsindustrie een nefaste invloed op ons eetpatroon?

De laatste tijd wordt er veel gepraat over body-positivity, maar jammer genoeg is dit (nog steeds) niet zo. Hoewel iedereen, ondanks je gewicht, zich goed zou moeten kunnen voelen in zijn vel, blijft de maatschappij maar doorhameren op het slanke schoonheidsideaal.

Iedereen zou zijn gezonde gewicht moeten kunnen bepalen zonder dat hier druk van de media wordt opgelegd.

… ze hebben allemaal het ‘perfecte’ lichaam...

© Rolling Stone

Het zal je dan ook niet verwonderen dat heel wat mensen zich hierdoor niet goed in hun vel voelen. Ze worden constant met hun neus op bepaalde feiten gedrukt. De reclames in de boekjes, op televisie, modellen, … ze hebben allemaal het ‘perfecte’ lichaam. Dan heb je langs de andere kant de media die ons bombardeert met reclame over de beste hazelnootchoco, de nieuwe chipssoort, etc… Buiten dit schoonheidsideaal, bestaan er ook heel wat vooroordelen over dikke mensen. Het begint vaak al in de studententijd. Jongeren zijn zeer rechtuit. Zoals ikzelf bijvoorbeeld, ‘eerst nadenken voor je iets zegt’ was iets dat ik niet goed onder de knie had. Vooroordelen als “Dikke mensen zijn gewoon lui, ze zouden beter wat meer bewegen.” zijn dingen die nogal snel naar de mensen hun hoofd geslingerd worden. Versta mij niet verkeerd, in vele gevallen zal het eetgedrag en het gebrek aan beweging inderdaad aan de oorzaak liggen van hun obesitas. Dit is echter niet altijd het geval. Sommige mensen hebben een genetische aanleg voor overgewicht. De erfelijke factoren die we meekrijgen van onze ouders bepalen namelijk niet enkel onze haarkleur, huidskleur en kleur van de ogen, maar ook onze eetlust, het aantal vetcellen en stofwisseling. Dit wil natuurlijk ook niet zeggen dat je dit als excuus mag gebruiken. Erfelijke aanleg speelt zeker een rol in het ‘dik zijn’, maar dit is niet de enige factor. De omgevingsfactoren spelen ook een grote rol. Hieronder verstaan we de opvoeding, eetgewoontes en smaak. We leven in het tijdperk van de multimedia. De tijd van buiten krijten op de stoep, of het spelen met de tol is voorbij. Say hello to the iPad, Gameboy en Playstation.

Zou het kunnen dat u verkeerd geïnformeerd wordt door sommige grote bedrijven uit de voedingsindustrie?

Niet enkel kinderen, maar ook volwassenen zitten vaak voor de buis. Wat merken we dan telkens op? Reclame. Je kunt geen uur TV kijken of je hebt een kwartier reclame moeten aanzien. Hier grijpt de voedingsindustrie hun kans natuurlijk. Hierbij stel ik mijzelf 1 grote vraag: Zou het kunnen dat u verkeerd geïnformeerd wordt door sommige grote voedingsbedrijven? Enkel met het doel u meer van hun producten te doen kopen en eten?
Het merk verbergen we bewust omdat het ons niet te doen is over dit merk specifiek en dit enkel een voorbeeld is.
De media speelt niet enkel een gigantische rol in ons zelfbeeld maar ook in ons voedingspatroon. U kent het wel, weer een reclame met een product van 0% vet. Logischer wijze denken wij dat dit product dus een goed, gezond product is. Helaas. De kans is groot dat het verlies aan smaak word gecompenseerd door een grote hoeveelheid suiker. Dit komt doordat suiker, zout en vet grotendeels inwisselbaar zijn voor elkaar. Dit is omgekeerd ook het geval, wanneer een product wordt aangeprijsd als laag in suikers of een laag zoutgehalte. Door te spelen met de combinaties suiker/vet/zout, creëren de voedselproducenten de perfecte smaak en krijgen we steeds meer zin om meer te eten dan nodig. De fabrikanten verstrekken de producten met de beste smaak, omdat wij consumenten deze ook graag willen. Wij, de verbruikers, grijpen daarom naar het product wat in onze ogen ‘het gezondste’ lijkt, maar aan het eind van de rit zitten er in die producten evenveel suikers en calorieën. Bovendien spoort reclame ons vaak aan om meer te gebruiken dan eigenlijk nodig is. Een chocospread is namelijk toch alleen lekker als er een dikke laag van gesmeerd wordt? Je smeert gegarandeerd 50% meer dan nodig is. Heb je ook opgemerkt hoe gelukkig de mensen in de reclame zijn bij het eten van het product? Er wordt steeds een emotie aan gekoppeld, zodat wanneer wij consumenten op zoek zijn naar die emotie, we automatisch dat product eraan koppelen. We eten dus om diezelfde emotie te bekomen. Het grootste probleem is, dat wij consumenten niet meer weten wat er nu exact allemaal in onze voeding zit. Het is belangrijk om onze eigen voedselconsumptie onder de loep te nemen en te beseffen wat we allemaal in onze mond steken.

#dekrachtvandeingrediënten

De hashtag #dekrachtvandeingrediënten is niet zomaar ontstaan. Met het product Skinnylove willen we mensen ook echt bewust maken van het feit dat pure ingrediënten het beste zijn. Blijf weg van toegevoegde suikers en bewaarmiddelen waar je de naam niet eens van kan uitspreken. Je kan goede resultaten boeken door je levensstijl aan te passen, genoeg te bewegen en je eetpatroon te veranderen! Je zal niet enkel voelen dat je hierdoor zal vermageren¹, door jezelf te ontdoen van suikers en vetten zal je je ook veel energieker voelen. De middagdipjes waarbij je bijna in slaap valt bijvoorbeeld, zullen verdwijnen, aangezien deze door suiker worden veroorzaakt. Hoewel de maatschappij een superslank figuur idealiseert, is dat voor veel mensen onhaalbaar en onrealistisch. Waarom leggen we zo’n druk op ons zelf, om te voldoen aan dit stereotype schoonheidsbeeld? Is gezond zijn en een gezond gewicht hebben niet het belangrijkste? Vraag je jezelf toch af of je wel op een gezond gewicht staat? Dan kan je altijd de BMI test op onze website objectief bepalen of je vanuit een medisch standpunt moet vermageren of niet. Schoonheid zit in zoveel meer dingen dan alleen je lichaam. Het zit in gezichten, je persoonlijkheid en je karakter. Op het einde van de dag zijn we allemaal maar mensen die alles doen wat we kunnen. We zijn veel meer dan hoe we eruit zien, hoeveel we wegen en hoeveel geld we verdienen. Stop met jezelf te vergelijken met anderen en steek al je energie in het zijn van de beste versie van JEZELF.

Wil jij graag 10kg vermageren omdat je jezelf daardoor beter gaat voelen? Doen!

Ben je blij met hoe je eruit ziet, maar zou je graag gezonder leven? Doen!

En trek je vooral niets aan van wat anderen zeggen of denken. Doe het voor jezelf. As long as you’re happy, who the hell cares?

https://www.optimalegezondheid.com/overgewicht-en-de-erfelijke-aanleg-hiervoor/

SkinnyLove gebruikt de kracht van de natuur, dankzij de werking van ingrediënten als vijgcactus, gember, matcha groene thee en meer. Vijgcactus ondersteunt het afslanken¹ dankzij een gunstige invloed op het vetmetabolisme² . Gember bevordert de spijsvertering en heeft een gunstige invloed op de bloedsuikerspiegel³ . Gember geeft je ook meer energie. Matcha groene thee ondersteunt het afslanken en heeft een gunstige invloed op de bloedsuikerspiegel¹.

Vorig artikel Afvallen na je studies
Volgend artikel Overgewicht? Slaap je slank